Deel 12: San Martin de Los Andes en Mendoza

23 februari 2019 - Elpidio Gonzále 2439, Argentinië

Een lekke band!  We hadden deze roadtrip op drie lekke banden gerekend en ook deze tweede kwam weer op een goed moment. We mogen niet klagen!

187 lekke band bij El Sosneado

Vanuit Bariloche namen we de 7 meren-route 189km naar San Martin de Los Andes. Maar vanwege het prachtige weer eerst nog een aantal uren lekker aan een meertje op het strand gelegen.  San Martin de Los Andes ligt ook aan een meer en kent een groot strand naast de haven, een gezellig centrum en veel met hout afgewerkte gebouwen.  Een lokaal echtpaar hielp ons met het bellen van de eigenares van de  airbnb en zo kwamen we weer in ons huisje terecht.  De bewoonster kwam elke avond pas na middernacht thuis van haar werk en sliep uit, en wij waren dan al weer weg en lagen voor 24u op bed, waardoor je toch bijna het huis alleen had met de twee honden. De dag erna met veel wind en zon de hele dag aan het strand gelegen en voorzichtig met verbranden!

184 San Martin de Los Andes (14)184 San Martin de Los Andes (13)184 San Martin de Los Andes (3)184 San Martin de Los Andes (2)

De dag erna was het weer rond de 20 graden en veel wind, het stadje verkend en daarna 25 km verderop een windstille baai gevonden, waar we verrassend genoeg gewoon weer in zwembroek op het strand konden liggen.  Vervolgens had ik een afspraak bij de fysiotherapeut die een half uur is bezig geweest om mijn rug weer recht te zetten (verschoven wervel met vervelende uitstraling in linker helft van mijn rug).  Dat is hem overigens prima gelukt.

185 strandje uit de wind

De dag erna volgde een monstertocht van ruim 850km naar El Sosneado.  In het begin hadden we nog asfalt maar het laatste stuk van 100 km over de route 40 was onverhard, stoffig en langs diverse vulkanen en lavarotsen. In Sosneado bleek het geboekte airbnb-adres 130 km verderop te liggen in San Rafael, maar dat konden we vanwege die foute routebeschrijving annuleren en in Sosneado gidste een meneer ons naar een prima lokaal hostel, waar we vroeg naar bed gingen.   De volgende ochtend ontdekte onze gastheer dat onze rechter voorband lek was. Hij haalde even een krik op verderop in de straat, haalde de band eraf, droeg hem weer naar zijn vriend en binnen een half uur waren de twee lekken gedicht (9 euro) en konden we onze reis weer voortzetten richting Mendoza.  We hebben nu toch maar de verharde route genomen en de onverharde route 40 links laten liggen.  Je moet het lot niet blijven tarten!

186 onderweg naar El Sosneado (5)186 onderweg naar El Sosneado (2)186 onderweg naar El Sosneado (3)

In Mendoza vinden we gemakkelijk de prachtige airbnb van vrijgezel Raul.  We rijden een bewaakte woonwijk binnen en mogen onze auto parkeren op het gras bij de prachtige villa met meerdere terrassen, zwembad en prachtige slaapkamers.  We boeken meteen voor 6 nachten, zodat we vanuit Mendoza op de laatste dag rechtstreeks naar het vliegveld van Santiago in Chili rijden en daarmee de 12.500 km volmaken.  We zitten hier op 10 minuten wandelen van de driving-range van de golfbaan dus we hebben regelmatig geput, gechipt en afgeslagen.   Dat mis je dan toch wel in die drie maanden.  Daarna een beetje fitnessen met de gewichten van Raul en dan lekker afkoelen in het zwembad.  De eerste dagen waren boven de 30 graden en daarna zijn we naar het centrum gefietst (5km) en nog 3km verder naar het grote park met prachtige fontein.  Twee avonden heerlijk gegeten bij de Mexicaan en op avond drie ook voor onze gastheer Raul, Hollandse soep gemaakt, Hollandse pannenkoeken gebakken en yoghurt toe. Dit alles aangelengd met een koele witte droge Cabarnet Sauvignon uit deze streek. Dus tot in de vroege uurtjes met Raul gesproken over de problemen van Argentinie vooral op sociaal/economisch terrein. Dag vier gaf eindelijk wat verkoeling waardoor ik mij volop kon voorbereiden op de werkzaamheden die me vanaf maart weer te wachten staan.  Lekker 8 uurtjes op het terras achter de computer gewerkt met zicht op het zwembad!  Hard werken dus :-)

188 hostel Mendoza (3)188 hostel Mendoza (6)188 hostel Mendoza (4)

1. Tieme platje:
    23 februari 2019
    het einde nadert..nu nog even lekker bijkomen en nagenieten van al het moois dat geweest is. Wat een belevenis! Goede vlucht komende dinsdag naar houston, newark naar schiphol.
  2. Anne-Marie Pastoors:
    24 februari 2019
    Wat leuk weer om met jullie mee te reizen! Goede reis
  3. Henny:
    24 februari 2019
    Goede reis terug en weer met twee benen op de grond in Nederland. Het zal wel even wennen zijn in het volle Nederland. Alhoewel de Veluwe ook prachtig is.
    Groeten Henny.
  4. A Reef:
    24 februari 2019
    We hebben weer genoten van jullie verhalen en prachtige foto,s. Een hele goede reis terug.
    groeten Albert en Tineke
  5. Ineke Maanen van:
    24 februari 2019
    Klinkt weer geweldig. Nog even lekker genieten de laatste dagen.
    Groeten Ineke
  6. Harold Oskam:
    25 februari 2019
    Wat gaat het dan toch snel voor bij als je veel beleefd! Gave trip was het weer. We hebben een mooie indruk gekregen van dit deel van de wereld......Geniet nog ff en goede terug reis....Groet.