Verslag 33 v Guatemala naar Honduras (Bay Islands)

31 januari 2012 - La Ceiba, Honduras

We maken een prachtige jungleboottocht over de Rio Dulce naar Livingston aan de oostkust van Guatamala.

Nog nooit van mijn leven zoveel pelikanen en aalscholvers gezien.

In Honduras rusten we 5 dagen uit en kunnen we prachtig snorkelen op Utila, één van de Bay Islands

Na het schrokkende verslag 32 (aardbeving, dodelijk ongeval) beschrijf ik hier onze belevingen aan de Caribische kust van Guatamala.  Na een dag in de bus kwamen we uiteindelijk over een hoge brug aan het einde van de middag in Rio Dulce aan, gelegen aan het grootste meer van Guatamala, het Lago de Izabal. Het was hectisch in de hoofdstraat met winkeltjes, kraampjes en daarvoor nog eetstalletjes vlak aan de weg.  We konden lekker voor ons hostel zitten lezen en hebben de volgende dag een wandeling van 5km gemaakt naar El Castillo de San Felipe, een schattig kasteeltje in een prachtig park op een schiereiland in de rivier. Hiervandaan werden vroeger de piraten bestreden.

De dag erna gingen we met de toeristenboot om 9.30 uur naar Livingston, gelegen aan de golf van Honduras (Caribische Zee). Eerst haalden we een passagier op aan de overkant van de rivier en vervolgens een  Amerikaans stel  bij een jungle-lodge.   De eerste bezienswaardigheid van El Castillo de San Felipe, maar nu vanaf de waterkant. We voeren daarna langzaam langs een eilandje met veel kraanvogels en honderden aalscholvers. Langs de waterweg zien we huisjes met rieten daken en zo af en toe varen we een zijtak van de rivier in om een passagier te droppen of op te halen. We zien prachtige zeiljachten bij fraaie huizen liggen en warmen onze voeten in Aqua Thermales en drinken daar een kopje koffie. Uiteindelijk varen we langs Livingston met op de kade opvallend veel pelikanen, kraanvogels en  aalscholvers.  Hans loopt heel Livingston rond voor een geschikte slaapplaats en vindt een hostel aan het water voor 6 euro.  Het is een gezellig stadje met opvallend veel Garifunas, donker getinte inwoners  die vanuit Honduras en Jamaica hierheen zijn verhuisd.  Ook de muziek is navenant.

Ik las op internet dat Piet Romer is overleden. Uit piëteit heb ik voor het eerst in 20 jaar weer een Baantjer gelezen met inspecteur de Cock met CCC-OOO-CCC-KKK.  We spreken af met de gepensioneerde Amerikanen John (57j!) en Candy te gaan eten. Die zaten bij ons op de boot en die  hebben we inmiddels een aantal keren ontmoet in Livingston. Ik heb ze o.a. het hotel aangeraden waar ze nu in zitten.

Bay Islands:

Na 2 nachten vertrekken we ’s morgens vroeg samen met John en Candy met de boot naar Puerto Barios, waarvandaan we een shuttlebus namen naar de grens van Honduras en vandaar weer een taxi naar San Pedro Sula. Daar namen we de bus van 1030u naar La Ceiba en vandaaruit met een taxi naar de haven om een boot naar Utila te nemen. Utila behoort tot de Bay Islands.  We vinden voor 15 dollar een ruime kamer in een hostel met Wifi en keuken en uitzicht op zee vanaf het balkon.  Het strand is slechts 200m gelopen en daar hebben we de tweede dag heerlijk gesnorkeld en gelezen. We hebben wel 30 verschillende vissoorten gezien. Op dag 3 hebben we een wandeling gemaakt en hebben we een strandje uitgezocht op de Noordoostkust, maar daar ging het erg hard waaien en er was teveel stroming om goed te kunnen snorkelen. Op dag 4 hebben we een fiets gehuurd en zijn we in zuidelijke richting gefietst en hebben gesnorkeld vanaf een pier en daar ook lekker gelezen totdat er meer wind en wolken op kwamen zetten. Na de lunch zijn we  opnieuw op de fiets eropuit getrokken en hebben op twee verschillende strandjes gelezen.  We zitten hier wel in het regenseizoen en elke dag hebben we nu 1 of meerdere buien, vaak kort maar krachtig. We drinken een wijntje op de verjaardag van Stefan, het is 31 januari. In Nederland vriest het dat het kraakt en wij zitten hier ’s avonds lekker buiten in een T-shirtje!

Op de laatste dag snorkel ik en zwem daar 2 minuten met een ruim 2 meter lange Spotted Tyger Stingray!! WOW.

1. Ronald:
    31 januari 2012
    Gefeliciteerd met Stefan's verjaardag! Is het snorkelen net zo mooi als op de Cayman eilanden? Hebben jullie ook veel koraal gezien, of vooral heel veel mooie vissen? Geniet er van. Wij gaan eind deze week schaatsen. Dat missen jullie dan wel weer...;-)
    Liefs, José