Deel 10: Route 40 en El Calafate

8 februari 2019 - Perito Moreno, Argentinië

Wat route 66 is voor de bikers in de USA is voor ons de Route 40 in Argentinië. Na 100 km een tankstation en daarna 66 km over een slechte onverharde weg tussen de nandoes , schapen en guanacos  door, met gemiddeld slechts 2 tegenliggers en 2 boerderijen.

162 Route 40 (8a)166 Route 40 op weg naar Perito Moreno (2)162 Route 40 (8)

In Puerto Natales zijn we naar de ruim 200 meter diepe en 80 meter brede grot geweest waar men in 1896 de huid vond van een inmiddels uitgestorven reusachtige 1000kg zware Milodon (luiaard). Waarschijnlijk is deze zo een 10.000 jaar geleden uitgestorven door een combinatie van vulkaanuitbarstingen en de eerste jagers die tot dit gedeelte van Zuid Amerika waren doorgedrongen.

161 Cueva del Milodon bij Puerto Natales (6)

Van Puerto Natales waren we ondanks onze huurauto in 10 minuten de grens over naar Argentinië.  De auto vol getankt voor het vervolg op de Route 40.  Bij een tankstation staan we voor de keuze om 100km om te rijden over asfalt of de 66km lange ‘oude’ Route 40 te nemen over de onverharde weg.  Die route bleek wel heel erg hobbelig en wederom met zweet in de handen langs tientallen nandoes (struisvogels), en honderden schapen en guanacos (lama’s ) door de uitgestrekte steppen.  Vooral wanneer je dan halverwege bent en 1 tegenligger en 1 huis bent tegengekomen, dan houd je toch je hart vast dat je geen pech moet krijgen in deze ‘middle of nowhere’. Na wederom prachtige vergezichten komen we aan in El Calafate, vooral bekend door zijn gigantische  Perito Moreno gletsjer.

164 El Calafate (12)164 El Calafate (2)

We vinden ons airbnb-adres, een prachtig huis in de vorm van een pentagram dat door onze jonge gastheer Carlos zelf is gebouwd. Zowel de beneden als bovenverdieping bestaan uit één open ruimte (m.u.v. de badkamer).   Voor het eerst weer een dag zonder wind en strak blauw met temperaturen van  rond de 28 graden. Dus in topje en korte broek  gaan we op weg naar de Perito Moreno gletsjer en nemen we lifters mee uit Ukraine, die al 1,5 uur tevergeefs langs de kant van de weg hadden gestaan.  Onderweg zien we twee condors in de buurt van een kadaver.

163 onderweg naar Perito Moreno gletsjer (6)

Na 75km komen we bij de gletsjer aan, een indrukwekkende ijsvlakte van 250 vierkante km, 80 km lengte,  die grenst aan het de zuidelijke 300 km lange ijsvlakte die hier tussen de Andes bergtoppen door loopt (na Antarctica en Groenland het op twee na grootste zoetwaterreservoir  van de wereld). Met zo een twee meter per dag schuift deze gletsjer onder luid geknal en geraas richting het Lago Argentina, waardoor er om de 20 minuten wel een grote brok ijs in het meer valt.

163 Perito Moreno gletsjer (1)

De gletsjer stijgt op sommige plaatsen 70m boven het meer uit. In 1899 lag deze gletsjer nog op 750m afstand van het schiereiland, maar inmiddels is hij daar helemaal tegenaan geschoven hetgeen door de jaren heen ervoor heeft gezorgd dat het meer links van de gletsjer ruim 20 hoger kwam te liggen dan het meer rechts van de gletsjer, totdat het water zich weer een weg heeft gevonden door de ijsmassa en daarmee de gletsjer uitholt en de ontstane brug tussen gletsjer en schiereiland uiteindelijk in elkaar stort en de meren weer op gelijke hoogte komen.

163 Perito Moreno gletsjer (8)

De toeristen kunnen over de prachtig aangelegde metalen wandelpaden vanuit alle hoeken dit natuurwonder aanschouwen en vooral ook horen. Bootjes en kano’s varen op veilige afstand van de gletsjer in het meer.  Op de terugweg weer dezelfde Oekraïners en een Argentijnse gids meegenomen in de auto, waarbij de gids (gletsjerwandeltochten) ons een gratis bijscholing gaf, en van de Oekraïners kregen we hun Argentijnse telefoonchip, omdat zij de dag erna toch naar Chili zouden gaan.  Een duidelijk voorbeeld van een win-win situatie.

De twee dagen daarna onder ander door de stad gewandeld, de parken bezocht, de flamingo’s in het meer zien staan en een prachtig gletsjermuseum (Glaciarium) bezocht, waar je alles over gletsjers te weten kunt komen.   Ook kom je hier de naam van Francisco Moreno tegen, een belangrijk natuuronderzoeker uit de 19e eeuw, die Patagonië in lengte en breedte doorkruist heeft en onder andere een belangrijke rol gespeeld heeft in het vaststellen van de grenzen tussen Argentinië en Chili.

165 Museum Glaciarium (1)

Hij heeft de gletsjer niet ontdekt maar deze is wel naar hem vernoemd.  Ook was hij oprichter van het eerste natuurhistorisch museum en stelde het aan hem gedoneerde land ter beschikking ten bate van het eerste Nationale Park van Argentinië. Daarnaast was hij ook nog oprichter van de scouts in Argentinië en zette zich in voor goed onderwijs.  We drinken op een terras je een colaatje…………..met ijs! Van El Calafate wederom via de Route 40 naar Perito Moreno (niet de gletsjer maar het plaatsje ruim 600 km noordelijker).  Wederom ruim 160 km onverharde weg maar nu met prachtig zonnig weer. We zien voor het eerst een gordeldier de weg oversteken (foto).

162 Route 40 (5)

De guanacos steken links en rechts de weg over en staan eigenwijs en statig met opgeheven kop op een heuveltje jouw bewegingen te volgen. De struisvogels rennen voor je auto uit en vluchten de steppe in, struis schuddend met hun verenkontje.  De laatste drie tegenliggers verzoeken ons met knipperlichten te stoppen.  Nr.1 vraagt hoever het nog is naar het eerstvolgende tankstation. Ik in mijn beste Spaans “nog 180km en dan moet je even 1 km door het plaatsje Tres Lagos heen, en dan vind je aan de rechterkant 100m van de weg het tankstation. Daar kun je alleen contant betalen”.  Nr. 2 vraagt me of deze weg de hele tijde zo slecht blijft. In mijn beste Spaans “valt wel mee, wordt wel wat beter en dan kun je toch regelmatig 60km per uur halen.  Het is nog maar 450 km naar El Calafate, dus moet voor donker lukken”.  Nr.3 vraagt of hij op de goede weg zit. Wederom in mijn beste Spaans “misschien niet de beste maar zeker de kortste route, scheelt 100 km en over 66 km kom je weer op de zelfde weg uit”. Drie keer klinkt het “mucho gracias” en ik denk dat ik in mijn volgende leven reisleider op de Route 40 wordt. Eenmaal terug op het asfalt weten we alle gaten in de weg te ontwijken en vinden ’s avonds met moeite een cabanas in Perito Moreno.

166 Route 40 op weg naar Perito Moreno (14)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellen Hilhorst:
    8 februari 2019
    Oh, wat herkenbaar allemaal. Wat een avontuur! Gelukkig hebben jullie nu weer wat beter weer. Goeie reis verder!
  2. Tieme platje:
    8 februari 2019
    hans, je moet geen reisleider op de Ruta 40 maar schrijver worden...wat weer een leuk verhaal!
  3. José Derksen:
    8 februari 2019
    Wat een heerlijke reis! De gletsjer is prachtig!!
  4. Henny:
    9 februari 2019
    Jullie zijn echt wel in de middle of nowhere.
    Spannend en uitdagend en dan nog niet eens dat jullie een. verblijfplaats moeten zoeken.
    Ik lees het graag vanuit mijn stoel. Goede reis verder.