Deel 6: Van Puyuhuapi via Puerto Aisen naar Coyhaique en de eerste lekke band

11 januari 2019 - Coyhaique, Chili

Het koffertje met zwembroek/badpak en badhanddoeken kan vanaf Puyuhuapi wel in de kofferbak blijven.  Het is bijna tijd om onze blauwe koffer  met de pullis, mutsen, sjaals en handschoenen tevoorschijn te halen. Het was vandaag 7 graden in Puerto Aisen en de sneeuwgrens lag vannacht op 300m! Hartje zomer! De zon gaat hier om 21.37 uur onder!  Ik heb nu ook 14 video’s geüpload met video nr. 4, 8a en 12 als aanrader.

108 van Villa Ortega naar route 7 (11)

Vanuit Puyuhuapi  hebben we ruim 200 kilometer afgelegd over de Carretera Austral richting Puerto Aisen.  Onderweg gingen we over een onverharde pas van 500 meter, het hoogste punt van de Carretera. We kwamen langs gletsjers en watervallen en reden gedeeltelijk in de regen en onder het laag hangende wolkendek.  Sommige stukken kon je 60 km/u rijden, op andere stukken moest je terug naar 30 km/u om zo in staat te zijn om alle kuilen in de weg te ontwijken.

110 Coyhaique Rio Simpson (3)

In Puerto Aisen hebben we eerst door het centrum gelopen om vervolgens ons airbnb-adres op te zoeken.  Het was een echt doorsnee-Chileens huis met zoals gebruikelijk een volop brandende houtkachel in de woonkamer, eventueel aan te vullen met elektrische verwarming elders. De gastvrouw en gastheer hebben drie jaar geleden hun uitstekende banen opgezegd in Santiago (zij deed research in de diergeneeskunde en hij had ruim 100 man personeel onder zich in de installatietechniek).  Maar in plaats van het moeten presteren in Santiago hebben zij ervoor gekozen om een rustig (“tranquillo”) bestaan op te bouwen in Puerto Aisen en daar rustig een gezinnetje te stichten in een omgeving waar alleen maar publieke scholen zijn en je niet geleefd wordt door de tijd.  In de stromende regen hebben we via één van de langste hangbruggen van Chili en geheel oranje gekleurd, het havenstadje Puerto Chacabuco bezocht.  Daarna naar het Lago Risna, waar we de in oranje overalls geklede  zalmkwekers de netten zagen ophalen. Daarna nog een mooie tocht naar het Laguna Los Palos, waar we net even buiten de auto konden lunchen gedurende 10 minuutjes zonneschijn.  Daarna nog meer regen, want het regent hier per jaar zo een 2800mm en dat is bijna vier keer zo veel als in Nederland. ’s Morgens waren de bergen vanaf 300 meter besneeuwd en dat is ook hier vreemd voor de tijd van het jaar.

108 van Villa Ortega naar route 7 (7)

De zon gaat inmiddels om 21.37u onder en toen ik laatst in het zonnetje ging zitten kwam ik er op een nare manier achter dat de zon hier niet naar rechts maar naar links draait en dus zat ik 5 minuten later weer in de schaduw!!! Op 8 januari in de stromende regen naar de regionale hoofdstad Coyhaique vertrokken en inderdaad kwam, zoals voorspeld door onze gastvrouw, na de tunnel en een bergpas het zonnetje weer tevoorschijn.  Het airbnb-adres heeft een moderne nieuwbouw-uitstraling. We hebben heerlijk door het stadje gelopen waar in een soort decagram (embleem van de Chileense politie) er 10 wegen uitkomen op het Plaza de Armas, waarop je dus vanuit het midden 10 wegen in kon kijken. Dat maak je toch ook niet elke dag mee!

108 van Villa Ortega naar route 7 (1)

De dag erna hebben we gewandeld in Nationaal Park Coyhaique. Daarna hebben we een prachtige autorit gemaakt 27 km over onverharde wegen naar Villa Ortega en vervolgens idem nog 30 km naar de Carretera Austral (zie foto’s)om vervolgens de 70km terug te rijden naar Coyhaique.   Regelmatig de bandenspanning controleren is vaste prik en thuis aangekomen zagen we dat de rechter achterband heel zacht (lek) is. Gelukkig  waren we weer in de stad zodat we die de volgende dag hebben kunnen laten repareren voor  4 euro (inclusief wiel van auto afhalen, gaatje van 1 mm opsporen, band van velg, plakken en alles weer in omgekeerde volgorde plus overige banden weer op spanning brengen!). ’s Avonds lekker tot half negen in het zonnetje gelezen op een bankje met uitzicht over de brede vallei van Coihaique.  We gaan op 11 januari richting Puerto Rio Tranquillo en zullen het dan 7 dagen zonder Wifi-internet moeten doen, maar misschien nog een beetje 4G.

108 van Villa Ortega naar route 7 (10)

1. José:
    11 januari 2019
    Leuk weer om te lezen Hans en Renée. Filmpje 4 is wel tranquillo, lekker sfeertje! Een goed vervolg van jullie reis de komende week. We kijken weer uit naar het volgende verslag.
  2. Tieme platje:
    11 januari 2019
    Wij hoeven d e jassen niet op te zoeeken ..die hebben we elke dag aan. Goede reis naar Bertrand en Tortel Weer tot skype in Chili Chico
  3. Wilma Bruins:
    11 januari 2019
    Fijn om zo op de hoogte te blijven. Het lijkt jullie echt goed te bevallen zo. Ik zag vandaag op de Vakantiebeurs ook een deel van jullie reis. Leuk. Heel veel plezier op dit internetloze gedeelte. Tot een volgend verslag.
  4. Ronald:
    13 januari 2019
    Mooie reis! Hoe bevalt het reizen met een ‘eigen’ auto? Hebben jullie nu meer/minder contact met andere reizigers? Ervaar je het reizen anders dan met OV? Nemen jullie wel eens andere backpackers mee? Lijkt me dat je wel veel makkelijker alles kunt zien.
  5. Vincent:
    13 januari 2019
    Wat een plaatjes weer. Moet weer een heerlijk gevoel van vrijheid geven.
  6. Henk:
    14 januari 2019
    Pfff......wat een mooie reis zeg!!! Erg leuk om jullie te volgen. Veel plezier maar we missen Renee wel een beetje op maandagavond bij het tennis.......
  7. Ellen Hilhorst:
    15 januari 2019
    Weer een leuk verslag en schitterende foto's. Nu wat kou, tja, dat hoort er zeker bij in Patagonie. In ieder geval hebben jullie die koffer met warme truien en mutsen niet voor niets meegenomen. Geniet verder van dat prachtige land.