Deel 8: Chile Chico en El Chalten

26 januari 2019 - Puerto Natales, Chili

In Argentinië op weg naar El Chalten met dichtgeknepen billen over 160 km onverharde weg zonder enig dorpje of wegenwacht bijna blijven steken in de modder, angst voor lekke banden, geen onderdak kunnen vinden in Tres Lagos en omgekomen bergbeklimmers!

140 Nationaal Park Lago Jeinimeni (20)

De tweede dag in Chile Chico zijn we over onverharde wegen 27 km naar Nationaal Park Lago Jeiminemi gereden en hebben daar een prachtige wandeling van vier uur gemaakt.  Eerst door dalen en langs ruige rotsformatie en een rotspilaar en daarna steil de berg op naar ruim 1100 meter met een prachtig uitzicht over de vallei en de verschillende rotsformaties waar we langs liepen.  In de grot Cueva de los Manos hebben we 7000 jaar oude muurschildering gezien van handen en dieren. Uiteindelijk bij de witte rotsen van Valle Lunar prachtige foto’s kunnen maken van rotsformaties die in Lord of the Rings niet zouden misstaan.

140 Nationaal Park Lago Jeinimeni (41)

De dag daarna wacht een lange tocht naar Tres Lagos, de eerste plaats waarvoor we vooraf nog geen onderdak hebben geregeld.  Om 8 uur waren we bij de grens van Argentinië en het afstempelen van de papieren van de huurauto verliep vlotjes waardoor we twintig minuten later via Los Antiguos naar Perito Moreno konden rijden alwaar getankt (80 eurocent per liter) en gepind. Vervolgens over soms wel  50 km achtereen kaarsrechte wegen, waarbij aan de horizon de weg in de lucht over lijkt te lopen (zie foto); ruim 300km asfalt over dorre steppen naar Las Horquetas (alleen een hotel) en vandaar over maar liefst 160km onverharde route 40 naar Tres Lagos.  De eerste 60 km (steenslag) kwamen we twee auto’s tegen, één struisvogel, tientallen guanacos en een aantal kapotte autobanden langs de kant van de weg.  160km zonder dorpje, zonder tankstation, zonder ANWB praatpalen, zonder mobiel bereik, maar wel met dichtgeknepen billen en angstzweet op het voorhoofd, hopend dat we geen lekke band zouden rijden. Het ging steeds harder regenen en de weg werd steeds modderiger. Motoren zagen we onderuit glijden en zelf bleven we bijna 2x in de modder steken.  Zonder 4 wheel drive maar met het gaspedaalgevoel van een Max Verstappen wist ik ons uit die lastige situatie te redden.  Wat waren we blij toen we plots weer asfalt zagen.  Maar in Tres Lagos zaten alle hostels vol en dus zijn we nog 130 km doorgereden naar het zeer toeristische El Chalten waar we na bijna 12 uur rijden en ruim 600 km aankwamen. De auto zat onder de modder, maar we waren niet de enige!

148 wandeling naar Laguna de los Tres en Cerro Fitz Roy (5)

De eerste nacht verbleven we  in een hotel, de tweede nacht in een caravan en daarna nog drie nachten in een cabanas met twee gezellige  jonge Argentijnen met wie we ’s avonds spelletjes speelden.  El Chalten is HET klimparadijs van Argentinië met haar bekende pittoreske pieken en gletsjers van het Fitz Roy bergmassief.  De bussen uit El Calafate en Bariloche zaten vol met toeristen, zowel jonge backpackers als ouderen. Alleen de categorie tot 18 jaar leek zwaar onderbezet. Bijzonder is dat alle wandelingen meteen vanuit het dorpje zelf (op 400 meter hoogte) starten en variërend van 1 uur gemakkelijk wandelen tot een bergtocht van 10 uur. Veel jongelui trekken met volledige bepakking van camping naar camping in deze prachtige setting. We hebben hier vier fraaie tochten gemaakt. Op dag 1 in de regen met de auto 37km over onverharde weg naar het Lago Desierto waar  je met de boot over kunt varen om vervolgens lopend of per fiets naar Villa O’Higgens in Chili te trekken (zuidelijkste puntje van de Carretera Austral).  Daarna hebben we een heerlijke pizza gegeten. De tweede dag maakte ik samen met een Canadees de ruim 11 km lange tocht naar Laguna de los Tres aan de voet van het Fitz Roy massief.

148 wandeling naar Laguna de los Tres en Cerro Fitz Roy (4)

De Canadees had die tocht de dag ervoor ook al gemaakt maar bovenop  vergeefs 1,5 uur in de stromende regen en harde wind staan wachten tot de wolken optrokken.  Nu hadden we al na enkele minuten vrijwel wolkenvrij zicht om het perfecte plaatje te schieten van de meertjes met de verschillende steile pieken met als bekendste de Cerro Torre(3102m) en Cerro Fitz Roy (3405m).  In totaal zijn ruim 1000 wandelaars tegengekomen waarvan er zeker 150 op de bergkam vertoefden.  Op de weg terug nog een reddingswerker met gebroken been op een stretcher zien liggen. Afgelopen nacht heeft zeker één en mogelijk drie klimmers hun beklimming van de berg wegen hypothermia niet overleefd!!  Na 7 uur kwam ook ik gebroken terug in El Chalten.

151 Mirador de Los Condores en de las Aquilas (3)

Op dag drie en vier hebben we wat kortere tripjes gemaakt naar  Mirador del Cerro Torre met zicht op drie gletsjers en het Fitz Roy massief en naar Mirador de los Condores (inderdaad een Condor gespot) met zicht op El Chalten en het Fitz Roy massief en naar Mirador de las Aguilas met zicht over het Lago Viedma en de steppen. Het waaide hard maar de temperatuur lag alle dagen gemiddeld zo rond de 17 graden dus lekker wandelweer, waarna we thuis ook nog van het zonnetje konden genieten  en de auto wassen!

Op vrijdag 25 januari  reizen we 500 km verder naar het zuiden naar het in Chili gelegen Puerto Natales.  We rijden dit keer 100 km extra , om een strook onverharde weg te vermijden.  De douane was een formaliteit, alhoewel we al ons fruit en de krop sla in moesten leveren. Onderweg een tiental struisvogels, honderden guanacos, twee condors en een meertje met flamingo’s gezien en een aantal vossen, maar die lagen dood op het asfalt. De kilometerteller staat inmiddels op 7200.

150 spelletjes in hostel

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne-Marie Pastoors:
    26 januari 2019
    Bedank weer voor jullie verhalen en zo te lezen heeft Hans weer flink aan zijn conditie gewerkt👍
  2. Tieme platje:
    26 januari 2019
    prachtig verhaal over een overweldigend land. Mis het verhaal van de ontmoeting met de vriendinnen van Yvette. Veel wandelplezier verder.
  3. Theo Lemstra en Ellen Hilhorst:
    26 januari 2019
    spannend verhaal met gelukkig geen lekke banden of andere malheur. goede reis verder. Groet Theo
  4. Dolf en Annejo:
    26 januari 2019
    Wauw, wat een indrukwekkend land! Fijn te lezen dat jullie weer een geweldige reis hebben. En wat een mooie foto's! Geniet van het vervolg!
  5. Dirk Jan Blom:
    26 januari 2019
    Wederom schitterende foto´s. Ik ben er zelf nooit geweest. Heel veel plezier nog!!
  6. Harold Oskam:
    27 januari 2019
    Gaaf weer hoor....volgende keer maar een wat betere auto huren.....beetje hoger en 4 wheel drive.....Succes verder. Gr.