Roadtrip Chili/Argentinie deel 11: Trevelin en Bariloche

16 februari 2019 - Bariloche, Argentinië

In Trevelin zijn we tweemaal naar nationaal park Los Alerces geweest en daarna door naar het luxere Bariloche waar je rustig een aantal weken zou kunnen vertoeven (prachtige omgeving en gezellig stadje).

169 Hydroelectrica Futaleufu (9)

Vanuit Perito Moreno over asfalt via Esquel naar het pittoreske  Trevelin, waar we een heerlijke ruime cabanas voor ons zelf hadden.  De eerste drie dagen temperaturen rond de 20 graden maakten we verschillende uitstapjes.  De eerste dag reden we 40km onverhard richting de grens van Chili met aan de overkant Futaluefu, maar omdat we de wolken en regen tegemoet reden zijn we maar weer omgekeerd.    Op de tweede dag gingen we naar de zuidelijke ingang van het Nationaal Park Los Alerces met als belangrijkste bezienswaardigheid de stuwdam van Hydroelectica Futuleufu.  We reden in verschillende haarspeldbochten de dam omhoog en daarna er overheen met spectaculaire uitzichten. We zagen de hoge watertoren die voor een constante druk in de gigantische turbines moet zorgen. De rondleiding langs de machinekamers en turbines was erg interessant.

169 Hydroelectrica Futaleufu (14)169 Hydroelectrica Futaleufu (13)

Op de volgende dag maakten we een uitstapje naar o.a. de watermolen die eind 19e eeuw door emigranten uit Wales is gebouwd.  Dat was nu  een museum met heus werkende watermolen/graanmolen met woonhuis en o.a. een oude smederij en winkel. Verder hebben we heerlijk relaxed gelezen in de zon bij temperaturen boven de 25 graden.

171 Molino Nant Fach (19)

Op de fraaie weg naar Bariloche hebben we een grindweg genomen naar Lago Steffen, met twee onder elkaar liggende meren. Met spannende haarspelbochten kronkelde de weg steeds verder naar beneden tot we na 10km bij het meer aankwamen, waar we heerlijk geluncht hebben.

174 lago Steffen (4)174 lago Steffen (9)

In Bariloche zaten we bij temperaturen rond de dertig graden in een grote hostel met minimaal vijf goed bezette kamers. De tweede nacht kregen we ook een loge op onze kamer erbij bovenin mijn stapelbed.  Dat hadden we niet verwacht, maar we waren verder toch beide dagen de gehele dag weg en sliepen dus eigenlijk alleen maar in dit hostel.   De eerste dag maakten we een prachtige tocht vanuit Bariloche langs het Lago Nahuel Huapi naar het Park Municipal Llao Llao.  We reden langs prachtige houten chalets en cabanas en kwamen toen terecht bij de golfbaan met hoog daarboven het grote hotel Llao-Llao.  We zijn naar het clubhuis gelopen en hebben naar de prachtige golfbaan gekeken.  Daarna hebben we lekker aan het meer gelegen in Villa Tacul en ook verderop in het park.  Via prachtige uitzichtpunten (zie foto’s) keek je over de verschillende meren en het hotel en golfbaan Llao-Llao. ’s Avonds weer gegeten in het gezellige centrum van Bariloche.

179 Mirador Llao-Llao (7)183 Mirador Llao-Llao

De dag daarna zijn we door een prachtig dal langs de rivier Rio Limay gereden en daarna  40 km over onverharde weg naar het Lago Traful in het het oudste nationaal park van Argentinie, namelijk Nahuel Huapi met een mooi uitzichtpunt en lekker geluncht aan het strand.  Daarna via een aantal meren naar Villa La Angostura gereden waar we nog lekker een uurtje bij het haventje aan het strand hebben gelegen. Daarna weer gegeten in Bariloche en om half tien thuis.   Bariloche is overigens op een heuvel gebouwd en heeft wat dat betreft wel wat weg van San Francisco zelfs met het herkenbare haarspeldweggetje steil naar beneden (zie foto).  Ik begrijp nu waarom onze koning hier ook een huis heeft. Langs de weg stonden ook overal bordjes met maxima erop (‘maxima 60’, ‘maxima 40’, enz.).  Ze is hier erg populair!

181 naar lago Traful (10)180 Rio Limay (7)180 Rio Limay (3)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marleen Vrouwes:
    16 februari 2019
    Vanuit Tirol........mooie fotoos man, net Zwitserland toch? Maar grootser en weidser denk ik! Jullie zien een hoop. Wij hebben hier een hoop sneeuw!
  2. Ellen Hilhorst:
    18 februari 2019
    Wat boffen jullie enorm met het weer: uiteraard fijn voor jullie, maar zeker ook voor de foto's. Prachtig en weer een mooi verhaal van jullie avonturen. Nog fijne dagen of weken?? Groet Ellen en Theo