Deel 9: Puerto Natales, Torres del Paine en Punta Arenas

1 februari 2019 - Puerto Natales, Chili

Torres del Paine is het drukst bezochte natuurpark van heel Chili.  Ik vermoed dat die naam van het Engelse woord ‘pain’ is afgeleid, want dat is wat de meeste wandelaars wel voelen na een trektocht  van 1, 5 of 10-dagen.

In Puerto Natales hebben we een ruime hostel, met een grote living, grote keuken en grote slaapkamer en badkamers. We delen het met drie jonge Chilenen die net zijn teruggekomen van een 5-daagse trekking in Torres del Paine.  Ook wij willen daar wandelen en rijden dus met de auto de 150km (!) naar de ingang van het park.  We maken een pittige bergtocht van 7,5 uur waarvan vooral het laatste gedeelte erg stijl en zwaar was.  De beloning was een prachtig uitzicht op het meertje met daarboven de steile pieken van het bergmassief.

153 Torres del Paine (11)

Op de foto’s kun je zien dat we niet de enige waren, want er gingen honderden mensen naar dit zelfde uitzichtpunt.  Eenmaal beneden hebben we nog ruim twee uur rondgereden over de onverharde wegen van het nationaal park. Daarbij kwamen we opnieuw  guanacos tegen, prachtige meren en besneeuwde bergtoppen en gletsjers. We kwamen ’s avonds uitgewoond om tien uur weer terug in ons hostel in Puerto Natales.  In ons straatje luidt minstens 1x per uur een claxon van een taxi die zijn passagier op komt halen.

153 Torres del Paine (1)

Na een dagje rust vertrekken we naar het meest zuidelijke punt van onze reis namelijk de grote havenstad Punta Arenas. Deze kenmerkt zich door haar veelal stenen gebouwen, twee havens, aalscholvers, diverse musea, industrieterreinen en grotere vliegveld. We maken een stadswandeling en bezoeken diverse musea.  Tevens beklimmen we lopend de bergtop van het skigebied van 300 tot 600 meter met slechts één ouderwetse tweepersoons stoeltjeslift.

157 Punta Arenas (4)

Ook bekijken we de replica van the Beagle (het schip van Darwin) en de Nao Victoria, het schip waarmee Ferdinand Magellan voor het eerst rond de wereld zeilde van september 1519 tot september 1522. Dat is nog eens wat anders dan een roadtrip van 3 maanden!!  De Straat van Magellan waaraan Punta Arenas is gelegen, is naar hem vernoemd.

158 museum Malaganes (5)

Zijn schip is uiteindelijk weer teruggekomen in Spanje, maar zelf is hij tijdens de terugreis overleden bij een onderlinge stammenstrijd op de Filipijnen.  Zover willen wij het echter niet laten komen. Dan maar geen ‘Straat van Jorna’. Nu we dit weekend weer de grens overgaan naar Argentinië lijkt dit een gepast moment even onder elkaar te zetten wat ons onder andere is opgevallen aan Chili:

1. Geweldige gastvrijheid

2. Prachtige natuurparken met 360 graden overal wel wat te zien (vulkanen, meren, gletsjers)

3. Afgelegen gebieden dus 50 km rijden zonder een huisje tegen te komen of 150 km zonder een dorpje

4. In de weilanden liggen veel restanten van bomen (na opzettelijke bosbranden om grasland te winnen)

5. Op de snelweg (route 5) rijden ook fietsers en stoppen de bussen langs de kant van de weg

6. In de huizen vaak houtkachels en alle ramen voorzien van vitrages

7. Veel zinken daken en vaak ook houten huizen beschermd door zinken platen aan zijkant.

8. Heel veel wind in het zuiden van Chili

9. Goedkope wijn, maar dat mag ik van Renee niet opschrijven dus daarom typ ik het maar.

155 onderweg naar Punta Arenas (8) Nandoe155 onderweg naar Punta Arenas (4)

1. Ellen Hilhorst:
    5 februari 2019
    Ja, wat een verhaal weer. Ik herken het zo goed! Die patagonische winden, wouw. Ik heb ook enkele dagen gewandeld in Torres del Paine. Ik ben er zelfs verdwaald!! Ook gevaren op het Beagle Kanaal. Wat een avontuur, die reis maak je volgens mij maar één maal in je leven. Fijn dat jullie het hele verhaal met foto's in herinnering hebben bij al jullie reisverhalen. Ook heb ik hele goeie herinneringen aan El Chalten. Wat een leuke hostel hadden wij daar en ook schitterende wandelingen van ca. 7 uur gemaakt. Zo geweldig dat ik dit allemaal terug lees bij jullie. Op de Perito Moreno heb ik mijn 1e whiskey on the rocks gedronken na deze gletscher beklommen te hebben. Goeie reis nog verder!!