Verslag 41 Caracas: zakken gerold en terugblik

28 maart 2012 - Amsterdam, Nederland

Verslag 40 Venezuela laatste week Na 8,5 maand sabbatical met backpacken door Zuid- en Midden Amerika en een cruise in het Caribisch gebied zijn we na heel veel prachtige ervaringen en met fijne herinneringen weer terug in Ede.  Het was de reis van ons leven.

Op de laatste dag werd het lowbudget travellen bijna nog duurkoop toen Hans in de metro van Caracas op slinkse wijze gerold werd.  Een mannetje wachtte lang met uitstappen en botste daarna opvallend een aantal keren tegen Hans op en tegelijkertijd werd  zijn net gekochte oortelefoontje   ($5,-) uit zijn linker broekzak gerold door een vadsige dame. Hans merkte het meteen  maar de buit leek al te zijn doorgegeven. Toen hij heibel maakte bleek die oortelefoon plots buiten op het perron te liggen. Hans pakte hem snel, maar toen sloten de deuren van de metro en zat Hans met backpack en al klem. Gelukkig gingen de automatische deuren weer open en kon Hans zijn reis mét oortelefoon voortzetten. Je probeert weer een taxi van 20 euro uit te sparen om van busstation naar vliegveld te komen (kostte nu met metro en bus 5 euro) en dan wordt goedkoop dus bijna duurkoop.

EEN TERUGBLIK:

De reis:

Reislengte:  44.000 km

Vliegtuig:  Amsterdam – Frankfurt – Caracas en visa versa; Caracas – Maracaibo; La Paz –Santa Cruz; Santiago de Chili – Lima – Miami; Miami -  Guatamala City

Trein: Ede – Amsterdam en visa versa

Boot: 5 dagen cruise Galapagos, 6 dagen Caribische cruise vanaf Fort Lauterdale via Bahamas, Jamaica en Cayman Islands;  over Lago de Atitlan naar San Pedro; over de Rio Dulce naar Livingston (Guatamala);   Granada – Ometepe (meer van Nicaragua); 5 dagen van Puerto Lindo (Panama) via San Blas eilanden naar Sapzurro (Colombia)

Bus: de overige 20.000 km

Onderdak:  97 verschillende hostels, 11 nachtbussen, 10  nachten op cruiseschip en 5 nachten op catamaran, 12 nachten in appartement Miami Beach.

Sportief

Mountainbiken:  Vila de Leyva; vanaf de Cota Paxi;  Banos-Puyo ; 6 dagen bij Cusco in de Sacred Valley met Machupicchi; The Death Road bij La Paz; tussen Cafayate en Salta; rond Mendoza;  Miami Beach en Ometepe

Trekkings:  4 dagen Santa Cruz; 3 dagen Colca Canyon; 2 dagen vulkaan Misty 5825m; 2 dagen Isla del Sol (Bolivia)

Sandboarding: Huacachina (Peru)

WIldwaterraften: San Gil (Colombia)

Snorkelen:  Cayman Islands, Bay Islands; San Blas eilanden, Capurgana en Taganga

Paardrijden: 2 dagen bij Tupiza

Wandelen: overal

Verder:

Dieptepunt:  1)overval  met machete door 4 mannen in Quito 2) diefstal geld uit hostel safe in Cusco                                                                     Hoogtepunt: Peru en Bolivia

Zwaarste tocht Hans: 1) beklimming in 26 uur van de vulkaan Misty van 3400m naar 5825m en weer terug   2) 2 dagen a 4,5 uur paardrijden bij Tupiza

Gezondheid: dankbaar dat we deze reis in goede gezondheid hebben kunnen voltooien met uitzondering van 1)hoogteziek  tijdens slapen op 3600m tijdens Santa Cruz trekking 2)zeeziek tijdens Galapagos en San Blas cruise

Meest gebruikte item: 1)netbook (foto’s, skypen, e-mailen, reislog, video-kijken) 2) e-reader Nuttigste apparaat: waterkoker (dagelijks liters koffie en thee; soep)

Goedkoopste land: 1) Bolivia 2) Guatamala                                                        Duurste land: 1) Costa Rica 2) Chili

Slechtste eten: spaghetti tijdens Santa Cruz trekking                                                                                                         Lekkerste eten:  op het cruiseschip de New Amsterdam

Mooiste vergezichten: 1) Salar de Uyuni 4 daagse jeeptour 2) Santa Cruz trekking 3) mountainbike afdaling vanaf de Abra Malaga naar Ollantaytambo                                                                                                       Onvergetelijke ervaring: zwemmen met de zeehonden, zeeschildpadden en haaien op Galapagos

Koudste temperatuur:  net onder vriespunt  ’s nachts om 3 uur op 5000m hoogte op de Misty Warmste temperatuur: 32 graden aan de Caribische kust van Colombia

Schokkend: aardbeving in San Pedro de Laguna en dodelijk motor ongeval enkele dagen daarna                                                                                            Soepel: 8,5 maand zonder ruzie, vaak op een vierkante meter, samen reizen

Grootste compliment: 1) dat wij als 50-plussers toch nog op een sportieve manier met een rugzak low-budget de wereld in trekken 2) dat we de lef hebben om niet alleen van een sabbatical te dromen maar het ook daadwerkelijk doen

Mooiste hostel:  Valparaiso                                                                                 Meest gastvrij: Sjoerd, de broer van Hans, die ons niet alleen een appartement in Miami Beach ter beschikking stelde.

Verrassend leuk:  1,5 maand samen reizen met de twee jonge Belgen Anne en Maarten                                                                                                       Grootste tegenstelling: van het luxe Miami Beach en het cruiseschip naar de armoede in Guatamala

Beste DVD:Die Welle                                                                                                                          Uitzending gemist.nl: 1) Het 8-uur journaal 2) Pauw en Witteman 3) De wereld draait door

Meest gelezen schrijver op e-book:  1)Bob Mendes 2) David Baldacci                                                                                                             Meest gelezen boek: De Lonely Planet Zuid Amerika (onze reisbijbel)

Goedkoopste rode wijn: 1 liter “Gloss” Cabernet Sauvignon voor anderhalve dollar in Cafayate                                                                    Goedkoopste benzine: 2 cent per liter in Venezuela

Hardst gelachen: oefenen met paardrijden op balustrade van hostel in Tupiza 2) Spaanse les van Gloria

Tegenvallend:1) drijvende eilanden bij Puno waar al het authentieke is verdwenen dankzij de toeristenindustrie 2) de grauw gekleurde “adobe” Chan Chan opgravingen bij Trujillo

Opvallend:  Je kunt ook gelukkig zijn wanneer je net voldoende geld hebt om te eten                                                                                                        Favoriete woord van een Zuid-Amerikaan: “ tranquilo”

Het lijkt wel of in Zuid Amerika alle gezettere dames een strakker shirt dragen om alle vetrollen goed tot uiting te laten komen

Het reizen met de “chicken”-bus brengt altijd weer verrassingen, zoals in de carnavalsbus bij Porto Lindo en in een discobus door Henri Pittier nationaal park

Voor zoiets eenvoudigs als het weggeven van een ballon aan een kind, wordt je beloond met veel blijde   gezichten                                                                                                                                                                           Er Er rijden hier auto’s en bussen rond  van moglijk 50 jaar oud die d.m.v. plamuur nog net één geheel vormen en die in Nederland waarschijnlijk 30 jaar geleden al niet meer door de APK gekomen waren

We zijn dankbaar dat we de mogelijkheid hebben gekregen om deze prachtige reis te maken.   Grijp je kans wanneer de gelegenheid zich voordoet.

We willen hierbij onze trouwe lezers bedanken voor hun belangstelling. Ik hoop dat we jullie een goed beeld van onze reis hebben kunnen schetsen.  Tot ziens in Ede.

Record aantal van 106 reislogger volgers ;

Weer terug in Venezuela na 8,5 maand reizen;

Relaxen in coloniaal Coro en picturesque Puerto Colombia;

Spectaculaire bustocht  door het Nationaal Park Henri Pittier

1. Oskam fam.:
    28 maart 2012
    WELKOM THUIS DUS!! Was een mooie tijd om jullie te volgen. De verhalen waren leuk, spannend, luchtig geschreven, en de foto's waren indrukwekkend en je kreeg een hele goede indruk van jullie belevenissen.

Op naar de volgende trip.......en dan weer zo'n reisverhaal. Misschien Azië een optie....

We zien je/jullie wel weer op de baan bij ETC.
    Zal wel weer even wennen zijn, verplichting, ritme enz.

Als Stefan deze reis nu ook gaat maken, misschien ook een reislog....

Groeten HMYF
  2. A Reef:
    29 maart 2012
    Wat een reis, wat een ervaringen,de goede en de nare(overval), wat een fantastisch reisverslag, wat een prachtige foto's,wat zijn jullie een enorm ondernemend stel. Petje af en diep respect. Wanneer beginnen jullie een reisbureau? Zien je snel op de golfbaan. Zal wel wennen worden in dit kleine landje. groetjes albert en tineke
  3. Sander H.:
    1 april 2012
    Ongelooflijk, wat een trip, verhalen, foto's, indrukken, etc. Net een aardrijkskundeboek!

Welkom thuis!

groeten,