Bali 2017: Nusa Lembongan en Nusa Penida

28 juli 2017 - Ubud, Indonesië

“Heren doe de bril omhoog… de dames zitten ook graag droog“ komen we in Nederland soms tegen. Maar hier lijkt het wel de omgekeerde wereld (zie foto van het bordje: “niet hurken op het toilet”). We zijn weer in Bali aangekomen.

Op mijn vraag kreeg ik onmiddellijk mijn e-reader terug die ik vorig jaar op de laatste dag had laten liggen in de receptie.  Met de fastboat gingen we op dag 3 in 45 minuten naar Nusa Lembongan dat ten zuiden van Sanur ligt. Dit eiland is ongeveer 4 km lang en 2,5 km breed en is via de Yellow Bridge verbonden met het iets kleinere Nusa Ceningan. De eerste vier nachten verbleven in Risna homestay in Jungut Batu en daarna vier nachten in Adi bungalows (met zwembad) bij Mushroom Bay.  Met een scootertje kun je gemakkelijk in een dag alle bezienswaardigheden bezoeken (zie foto’s).  We hebben in vier weken tijd slechts 1,5 dag regen gehad en de temperaturen waren dagelijks tussen de 24 en 28 graden.

Dagelijks komen tientallen boten met toeristen naar Lembongan, vaak om een paar dagen te blijven voor sightseeing, snorkelen en duiken.  Opvallen waren de honderden Chinesen die dagelijks tijdens een dagtochtje op het eiland neerstreken en vaak met kleine busjes over het eiland werden rond gereden met daarbij diverse watersportactiviteiten, lunch, enz.  Alles in groepen met weinig vermenging met andere toeristen, laat staan de locals.  Soms meert hun boot aan bij een drijvend waterparadijs (glijbaan, snorkelen, surfen, waterscooters) op zo een 500m voor de kust net voorbij het rif.

Met de boot vertrokken we vanaf Yellow Bridge naar Nusa Penida, waar we 7 nachten verbleven in The Mell homestay. We werden keurig opgehaald vanaf de haven en hadden een mooie hut op de eerste verdieping waar we dagelijks de zon onder konden zien gaan.  Op het strand (aan de andere kant van de weg) kon je lekker snorkelen met redelijk koraal en veel verschillende vissen. Ook hier kwamen elke ochtend drie boten met 3x 100 Chinesen aanleggen bij 3 Chinese resorts en daar werd men de de gehele dag vertiert met lunch, karaoke, waterscooters, bananen achter speedboot, enz.  Gelukkig vertrok men weer om half drie terug naar Bali.  Om de dag huurden we twee scooters om Nusa Penida te verkennen. Op de eerste dag bezochten we o.a. de grottempel Goa Giri Putra en het prachtige Atuh Beach.  Er loopt een prima geasfalteerde rondweg over het eiland, maar om de bezienswaardigheden aan de kust te bereiken moet je vaak 10km over zeer slechte wegen rijden en dat kost vaak wel drie kwartier om daar te geraken.  Bij Atuh Beach keek je vanaf de klif naar twee kanten naar beneden naar o.a. Atuh Beach. Boven op de klip stond een hostel van één kamer (50 dollar per nacht inclusief ontbijt en ratten), maar dan moet je geen last hebben van slaapwandelen, want dan lig je plots 200 meter lager op de rotsen!

Op een andere dag hebben we Temeling Beach en Banah Point bezocht en zijn daarna doorgereden naar Cristal Bay waar we meteen een hostel voor vier nachten hebben vastgelegd.  Een derde rondtocht bracht ons bij de Teletubbies Hills en Sebulu Waterval.  Die laatste kon je bereiken via een in de rotsen uitgehakt steil pad naar beneden, met aan de zeekant bamboe-stokken om te verhinderen dat je 200 meter naar beneden valt.  Ik ben zelden zo bang geweest! Wat een verschrikking.

Daarna hebben we vier nachten doorgebracht in Cristal Bay Beach Bungalows, ongeveer op 400 meter afstand van het prachtige strand en snorkelen.  Tijdens het dagelijkse snorkelen kwam ik wel 50 vissoorten tegen, en ook nog twee zeeslangen en een catfish.  Het koraal was prachtig met ook veel soft koraal en fraai aaneengesloten. We hebben ook nog deelgenomen aan de tempelceremonie in het plaatselijke dorpje, want onze vier cabins stonden midden in de community.  Zo kwam het voor dat we met vier stellen klaar zaten om te gaan eten om 19.30 uur en dat plots de kok zich verontschuldigde, want hij moest naar de tempel en kwam om 21 uur weer terug om zijn maaltijden te voltooien!!  We hebben toen maar gezellig spelletjes gedaan met de buren.

Hoogtepunt was wel het zwemmen met de Manta’s bij Manta Bay. We hadden continu vier grote Manta’s om mij heen zwemmen die in een soort slow-motion zich door het water bewogen zich weer omdraaiden en weer naar je toe kwamen zwemmen.  Wat een joekels van beesten zijn dat.

Met de scooter hebben we nog een tochtje gemaakt naar Broken Beach en Angel’s Billabung (zie foto’s).  De prachtige kust behoort dus wel tot het hoogtepunt van Nusa Penida.  De bevolking is erg layed back, niet actief richting toeristen en het is gelukkig nog niet zo druk als Nusa Lembongan. Een echte aanrader dus.

Terug in Nusa Lembongan hebben we vier nachten geslapen in Bungalow 7, direct  aan het water en zwembad en prachtige zonsondergangen (zie foto’s).  Voor onze neus vertrokken dagelijks de tientallen boten terug naar Bali en vooral bij eb moesten de mensen ver het water in lopen om hun bootjes te bereiken.  Vervolgens weer terug met de boot naar Sanur waar we nog 1,5 dag hebben opgetrokken met Stefan en Elise die daar net waren aangekomen. En nu na vier weken weer terug naar huis.