Roadtrip Chili/Argentinie 3 maanden 2018/2019 week 2

15 december 2018 - Panguipulli, Chili

Met weemoed afscheid genomen van gastvrouw Maria in Chillan en via de badplaatsen Tomé en Dachato naar ons nieuwe airbnb adres in San Pedro de la Paz, vlak onder Conception.  Onze gastheer wist ons elke ochtend te verrassen met een uitgebreid ontbijt.  Op de foto zie je de hond op wacht staan in het kozijn.  Een dagtrip naar Lota was bijzonder de moeite waard. Eerst een wandeling over de markt en door de haven, en daarna naar een prachtige botanische tuin boven op een landtong. Het is een oude mijnstreek (kolenmijnen) en na het museum en de botanische tuin kregen we een uitgebreide rondleiding in een oude kolenmijn die tot 5 km onder de zee doorloopt.  De schoolklas kreeg wel heel duidelijk de boodschap mee dat de welvaart van vandaag de dag onder andere tot stand is gekomen dankzij hun grootouders en hun kinderen die dagelijks 12 uur in de mijn werkten voor een hongerloontje. Je begrijpt dat die grootouders en kinderen niet oud zijn geworden. De schoolkinderen waren duidelijk onder de indruk, vooral ook toen alle lichtjes uit moesten en men in het pikkedonker zich een voorstelling kon maken van die werkomstandigheden.

Daarna gingen we op weg naar het Merendistrict, het Zwitserland van Chili, met veel veeteelt en bosbouw. Chili is de op één na grootste houtexporteur van de wereld.  We kwamen aan bij het Lago Villarica waar we een korte stop maakte in Villarica (tanken, inkopen doen) om vervolgens bij Pucon ons airbnb-adres te zoeken, welk vanuit onze slaapkamer een prachtig uitzicht had over het meer.  We hebben daar drie uitstapjes gemaakt:

1)      Naar het meer van Caburgua, waar we op Playa Blanca heerlijkn gezond en gelezen hebben. Op de terugweg hebben we de waterval Ojos de Caburgua bezocht met prachtige houten wandeltrappen.

2)      Na een rondleiding in Pucon zijn we naar de grens van Argentinie (passo de Maluil Malal) gereden met prachtige met paraplukruinen getooide Araucaria bomen. Deze groeien erg langzaam en worden honderden jaren oud, zo niet duizend) en worden in natuurreservaten erg beschermd en ook op deze weg stonden een paar bomen midden op de weg en werd daar een weg L en R omheen gelegd.

3)      Naar het nationaal park Huerquehue, waar we een prachtige 5 uur durende wandeling hebben gemaakt naar de Tres Lagos.

4)      Naar het plaatsje Quelhue waar je drie vulkanen tegelijkertijd kon fotograferen, en daarna naar de voet van de Vulcan Villarica (2800m hoog)  gereden en rondgelopen door het stadje Villarica.

Van Pucon via een prachtige route langs het Lago Calafquen gereden, alwaar geluncht aan het strand bij Conaripe en daarna door naar Panguipulli. Daar konden we opnieuw het airbnb adres niet vinden maar gelukkig werden we opgehaald en naar het prachtige huisje bij Nancul gebracht.

1. Tieme platje:
    16 december 2018
    Jullie zijn bofkonten!!
  2. Ronald:
    16 december 2018
    Ziet er mooi uit, beetje Oostenrijks, behalve die paraplubomen en vulkaan😉.
  3. Remko van de Weerd:
    17 december 2018
    Dag Renée en Hans,
    Wat een prachtige start van een prachtige reis!
    Leuk om zo met jullie te kunnen meelezen.

Veel plezier en fijne feestdagen in den vreemde gewenst!

Hartelijke groet,
  4. Marit Jorna:
    18 december 2018
    Hey allebei, goed om te lezen hoe jullie weer genieten! Het wordt weer een prachtige reis. Fijne feestdagen straks en tot het volgende reisverslag.
  5. Ineke Maanen van:
    21 december 2018
    Hallo Hans en Renee
    Wat een mooie reis zijn jullie weer aan het maken. Heel leuk om zo met jullie mee te reizen.
    Heel veel plezier samen en hele prettige feestdagen.
    Groeten
  6. Adrie van Hoogdalem.:
    21 december 2018
    Prachtige reis en al zo veel gezien. Veel plezier samen en mooie kerstdagen en een goed begin van het nieuwe jaar. Groetjes van ons.