Roadtrip Chili/Argentinie deel 3: Prachtige airbnb’s, meren , watervallen en vulkanen

24 december 2018 - Puerto Varas, Chili

Aangekomen in Panguipulli konden we het adres niet vinden, maar gelukkig werden we opgehaald en  reden we achter de familie aan naar Nancul.  Een prachtig gezellig ingericht chalet op een groot stuk grond waar ook twee huizen van hun kinderen stonden. Ook hier werden we weer uitgenodigd op een barbe-Q.  We hebben een prachtige tocht gemaakt naar Puerto Fuy, waar de veerboot naar Argentinië vertrekt. Vlak daarbij was het Nationaal Park Huilo Huilo met een prachtig hotel dat geheel in de natuur opgaat. We hebben daar meerdere watervallen bezocht. Op de terugweg lekker op het strand gelegen bij Coshuenco. In Panguipulli hebben we nog een mis opgedragen zien worden in het meer.  Voor het internet moesten we telkens op de veranda gaan zitten zodat we net het internet van de buren konden ontvangen.   Van Nancul zijn we gereisd naar Valdivia aan de kust.  Na enig zoeken vonden we het prachtige appartement in een afgeschermde compound,  Daar hebben we twee dagen heerlijk aan het strand kunnen liggen, maar ook een fraaie boottocht gemaakt rond het eiland Isla Teja, waarbij vooral de zwartnekzwanen de aandacht trokken, maar natuurlijk ook de zeerobben bij de aanlegsteiger. Een leuke wandeling door het centrum gemaakt met natuurlijk een fraai Plaza des Armes. De dag daarna met de boot over naar Castro, waar we een fort hebben bezocht. Terug aan het vaste land zijn we over de kustroute via het fort van Niebla naar het strand van Los Molinos gereden, waar we een heerlijke verse kaasempanada gegeten hebben.  De kustroute slingerde over de heuvels en via kleine dorpjes en daarna hebben we 14 km sintelweg terug genomen naar ons airbnb. Onze gastheer genoot van de door ons gemaakte pannenkoeken en trok daarbij zelf een flesje wijn voor ons open. Van Valdivia gingen we via Osorno naar het prachtige Puerto Varas.  Het hostel leek wel een Efteling sprookje, zo mooi, en dat kun je op de ruim 50 foto’s terugzien. Twee prachtige puntdaken met 5 slaapkamers en een prachtige woonkamer met prachtig uitzicht door alle ramen op het  Lago Llanguihue en haar twee vulkanen.

44 Puerto Varas (7)

Vanaf de heuvel lopen we naar beneden het dorp in met een heel gezellig centrum en Plaza des Armes vlak bij het meer, waar een ieder een selfie maakt met de vulkaan Osorno en het meer op de achtergrond.

43 Puerto Varas hostel (1)

We hebben een dag met de auto rond het meer gereden met allereerst het verrassend fraaie dorpje Frutillar dat prat gaat op zijn  prachtig boven het meer gebouwde Teatro de Lago.  De huizen en boerderijen en namen in deze streek herinneren je aan het  feit dat eind negentiende eeuw veel Duitse emigranten in deze regio zijn neergestreken.  We hebben daar een wandeling gemaakt door een bos met o.a. een boom van 500 en 600 jaar oud.  Het volgende dorp heet Puerto Octay, allemaal wat primitiever maar toch ook duidelijk een Duitse invloed herkenbaar.  Op weg naar Ensenada zagen we plots op een kaarsrechte weg de vulkaan Osorno boven de wolken uitkomen (zie foto’s).

44 Puerto Varas (5)

We hebben ergens langs de weg piza gegeten en hebben daarna bij ons sprookjes-hostel nog lekker in het zonnetje gezeten. De dag erna hebben we een rustdag genomen, maar wel in het dorp een rap-wedstrijd gevolgd en acrobaten in het park aan het oefenen gezien.  Op zondag 23 december zijn we via Ensenada naar Petrohue gereden. Daar hebben we een 4,5 uur durende wandeling gemaakt rond de voet van de vulkaan Osorno over lava-velden, door bossen en langs de oever van het meer.  Daarna zijn we bij Ensenade de vulkaan opgereden naar het skigebied op 1800m, alwaar een prachtig uitzicht over de gehele omgeving. Morgen gaan we via Puerto Montt drie dagen naar Chiloe, het grootste eiland van Chili.

1. Marianne Hoefnagel:
    Hallo Hans en Renee
    Wat leuk dat jullie weer aan t reizen zijn!
    Prachtig gebied om doorheen te trekken. Geniet van de natuur en de mooie kerken op Chiloe!
    Fijne kerstdagen gewenst
    Marianne Hoefnagel
  2. Gertjan Egberink:
    Hoi Hans,
    Wat een reis !
    Geniet van de natuur,elkaar en de mensen daar.
    Prettige kerstdagen en een goed en gezond nieuwjaar toegewenst.
    Groet
    Gertjan Egberink
  3. Harold Oskam:
    24 december 2018
    Gaaf weer hoor! Met het meer en de bergen op de achtergrond lijkt het net Zwitserland.....Maar geniet lekker verder. Hele fijne Kerstdagen daar en goed begin van 2019, maar dat zit wel goed als je lekker aan het toeren bent. Hartelijke groet! HMYF
  4. Wilma Bruins:
    24 december 2018
    Wat ziet dat er allemaal prachtig en boeiend uit. Ik word wel jaloers. Wat een heerlijke reis en leuke overnachtingen. Geniet nog maar lekker verder. En dan wensen we jullie meteen hele fijne kerstdagen. Zal ook wel bijzonder zijn daar.
  5. Truus:
    24 december 2018
    We hoeven jullie niet echt fijne dagen toegewenst te wensen: die hebben jullie al! Het klinkt fantastisch! Ga zo door!
  6. Truus:
    24 december 2018
    Bovenstaand een wat kromme zin, maar you get my drift.
  7. Theo Lemstra en Ellen Hilhorst:
    24 december 2018
    Beste Hans en Renee, Een mooie reis maken jullie. Je kunt zien en lezen dat jullie volop genieten van de mooie natuur, de leuke dorpen en de goede ontvangst bij jullie gastgezinnen. Natuurlijk fijne feestdagen en een goed, maar vooral gezond 2019 toegewenst. Geniet verder van jullie mooie reis. Groeten Theo en Ellen
  8. Tieme platje:
    24 december 2018
    wat een mooi verslag. Reizen met jullie mee.Groet van buurman en Jacolien
  9. El en René Schuman:
    24 december 2018
    wij hebben ons aangemeld en gaan met de kerstdagen in alle rust de eerste verslagen lezen.
  10. Robbert:
    Hallo Hans,
    Voor jullie ook fijne dagen en alvast een heel fijn, sportief en gezond 2019.
    Geniet van jullie reis! En tot ziens op de opleiding.
    Robbert Middendorp
  11. Ellen Hilhorst:
    24 december 2018
    Oh dat is mooi allemaal. Het eiland Chiloe is een van de mooiste eilandjes die ik ken. Alsof ik alleen op de wereld was. Een wandeling met een gids, daarna alleen maar genoten en lange tijd zitten mijmeren en de stilte beleven ... wouw!! Geniet ervan!
  12. Bert en hilda:
    25 december 2018
    Lekker genieten, dus en nog een hele tijd te gaan voor al die andere mooie bezienswaardigheden.
  13. Dirk Jan Blom:
    28 december 2018
    Dag Hans en Renee,

Wat een prachtige foto´s allemaal!! Veel plezier nog en een goede jaarwisseling.