Verslag 29: naar Chileense grens, Valparaiso

28 december 2011 - Santiago, Chili

Moeizame tocht naar Chileene grens met mislukt liften, dan maar een bus, in de achterbak van een vrachtwagen door een tunnel, 5km lopen met volle bepakking en 2 uur wachten bij de grens.

Het nationale drankje Pisco doet zijn naam eer aan: Hans moest er 's nachts een paar keer uit.

Kerstviering met de Belgen in Valparaiso

Tweemaal Elvis Presly binnen 24 uur

's Morgens om half negen proberen we alle zes vanaf Puente del Inca naar de Chileense grens te liften maar na ruim een uur is er geen enkele auto gestopt. Om kwart voor tien nemen we daarom de bus "naar de grens", maar die draait om bij een tolhuisje. We willen daarna door een tunnel lopen maar dat mag niet en dus worden we opgehaald door een gemeentelijke vrachtwagen en stapte iedereen in de laadruimte. Dat was lachen geblazen. Na 3 km tunnel moesten we vervolgens met volle bepakking nog 5 km naar beneden lopen naar de Chileense grens en daar ruim 2 uur wachten om met de bus naar Valparaiso te komen. Bij de grens namen we afscheid van Andreas en Harold die via Santiago naar het zuiden gaan.

In Valparaiso vind Hans na wat rondlopen hostel Patrimonio met een prachtig uitzicht over de haven en de op vele heuvels gebouwde stad. Daar nemen we met Anne en Maarten de 4 persoons "Elvis Presly" kamer met allemaal fotos en kussens van the King of Rock en Roll. We mogen beperkt gebruik maken van de keuken maar weten toch met twee soepmaaltijden en een spagetti carbonara de kerstdagen gezellig met elkaar door te komen. Van Anne en Maarten krijgen we een van een 2 liter wijnpak zelf gemaakte portemonee, een zelf gehaakte lama- en een zelf uitgesneden wijnflessleutelhanger. Wij hebben een gedicht gemaakt dat ze mogen voorlezen vanaf de computer en ze mogen de door ons uitgeleende memorystick tot hun eigendom verklaren ("opdat ze ons niet mogen vergeten").

We wandelen wat rond door het fraaie stadje met zijn vele heuvels, gekleurde straatjes met veel gravitykunst op de huizen. We bezoeken de haven en nemen een van de vele treinliftjes omhoog. Op 2e kerstdag bezoeken Renee en ik Vina del Mare met haar park, plaza, winkelstraten en zitten lekker een uurtje op het strand. Lopend over de boulevard zien we veel pelikanen op de rotsen zitten en maak ik fraaie filmopnamen van een aantal pelikanen in vlucht. In de hostel eet zelfs Renee de spagetti helemaal op en ontmoeten we een aantal vriendelijke Chilenen uit Santiago die ons Pisco (met sprite en ijs) aanbieden. Dat is het favourite alcoholische drankje van de Chileense jeugd bij het stappen. De drank deed zijn naam eer aan want binnen twee uur moest ik 's nachts al twee keer naar de wc. We hebben tijdens de kerst ook nog twee keer uitgebreid geskyped met het thuisfront.

Op 27 december vertrekken we in de voormiddag met de bus naar Santiago. Twee Duitsters helpen ons in de metro op weg naar de wijk Bellevista. 's Avonds eten we in de stad en daar zitten duizende mensen op de terrasjes te drinken vaak in combinatie met kleine hapjes eten. Een bedelaar eet de restanten van Renee's kip op. We zien Elvis Presly optreden in het gezellige uitgangscentrum van Bellavista en luisteren in een Jazzcafe naar life Blues muziek. We slapen in een 4 persoons slaapzaal in Bellevista Hostel, zonder ramen maar met 2 fans. Woensdag 28 december lopen we wat rond door het centrum van Santiago en gaan reeds 's avonds naar het vliegveld en overnachten daar om donderdag via Lima naar Miami te vliegen. We verheugen ons op het weerzien met de hele familie en de cruise die Sjoerd ons heeft aangeboden.

1. Ap te Winkel:
    31 december 2011
    Hallo Renee en Hans,

Vanuit een druilerig Nederland wens ik jullie een gezellige jaarwisseling. Voor 2012: Veel gezondheid, geluk en inspiratie.

Met hartelijke groeten
    Ap te Winkel
  2. A Reef:
    5 januari 2012
    We wensen jullie het allerbeste voor 2012.Wat een geweldige reis maken jullie en wat een leuke verslagen. Heel veel plezier op de cruise.

groetjes van albert en tineke reef