Verslag 28 Argentinie: Tafi del Valle, Catamarca,

21 december 2011 - Uspalatta, Argentinië

We zijn nu 5 maanden onderweg:

Een "Hans en Grietje"-huisje in Tafi del Valle

Buspech naar Catamarca en slapen in een slaapzaal

35 graden in Mendoza, fietsen en wijnproeven

Prachtig mountainbiken en bridgen in Uspallata

In Tafi del Valle vonden we dankzij een oude mevrouw (echter geen heks) een prachtig "Hans en Grietjes huisje" met slaapkamer, woonkamertje anex keuken en een badkamertje.

Wel kregen we eerst uitgebreide aanwijzingen voor het gebruik van de douche. Eerst het boilertje vullen met water, dan de stekker in het stopcontact, na 20 minuten stekker eruit en dan was er voldoende water voor 1 douchebeurt. Voorzichtig zijn met het plastic kraantje dat uit het boilertje stekende douchekop van water voorzag. Temperatuur regelen dmv koud water toevoegen aan boilertje.

Het is 12 december en we zijn vandaag 5 maanden onderweg. Dat wordt gevierd met door Hans gebakken pannenkoeken. Op dag 2 regende het vrijwel de gehele dag en eigenlijk was dit na 5 maanden onze eerste regendag. We hebben een wandeling door het dorpje gemaakt, veel geinternet en gelezen en aan begin van de avond brak de zon weer door. Sjoerd heeft het programma gemaild voor de cruise. Het lijkt erop dat we ook voor en na de cruise op zijn gastvrijheid kunnen rekenen en hij heeft zelfs al fietsen en rollerskates besproken. Op de 3e dag hebben we een 12km lange wandeling gemaakt naar El Mollar. We liepen langs een rivier en door een wijde vallei richting een meertje. Onderweg kwamen we veel vogelsoorten tegen waaronder een aantal uilen, roofvogels, sperwer en diverse weidevogels/steltlopers waaronder scholeksters. Er liepen veel paarden te grazen waarvan ik enkele fraaie foto's heb kunnen maken, waaronder een drinkende veulen.

In El Mollar zagen we het archeologische Parque los Menhires en daar hebben we de bus genomen naar Tafi del Valle.

Op donderdag 15 december hebben we kort gediscussieerd of we eerst naar Tucuman zouden gaan met meer kans op een goede plaats in een bus naar Catamarca, of dat we halverwege op een kruispunt van wegen uit zouden stappen in de hoop dat we daar wel verder vervoer zouden kunnen regelen. We kozen voor het laatste om daarmee 2 uur extra busreis en kosten te besparen. We kregen binnen 5 minuten een lift van een auto naar het busstation in Monteros. Daar moesten we 3 uurtjes wachten op onze bus (boek gelezen in het park) en die kreeg na 2 uur rijden ook nog pech waardoor we nog een uur vertraging opliepen en pas om 19.30u in Catamarca aankwamen. In hostel "El San Pedro" sliepen we als enige twee in een slaapzaal, en Maarten en Anne hebben weer een camping opgezocht. Vrijdag eindelijk weer een keer geSkyped met Epe en daarna Anne en Maarten ontmoet op het Plaza. Die waren druk bezig hun SD-kaart met alle fotos daarop virusvrij te krijgen en de fotos te safen op een DVD. Daarna met Renee de kerk bezocht en gelopen over de winkelstraat. De dag erna lekker geinternet, geskyped, gelezen, Renee op het plein gezeten en 's avonds een niet zo lekker piza gegeten tegenover het busstation. Daarna bracht de nachtbus ons naar Mendoza.

Op 18 december zijn we aangekomen in Mendoza en na vier pogingen hebben we daar een hostel gevonden met snel internet, waarbij de twee computers ingebouwd waren in een piano, het keyboard op de toetsen en twee schermpjes waren op de piano gemonteerd. We konden 's avonds de slaapzaal inruilen voor een kamertje dat vrij kwam. De fan was onvoldoende om de hoge temperaturen teniet te doen, want het was vandaag 35 graden toen we naar het park wandelden en ook om 20u toen we over de winkelpromenade liepen was het nog boven de 30 graden.

Samen met Harold, een Nederlandse vrachtwagenchauffeur die elk jaar 6 maanden de wereld rondreist, en de Duitser Andreas hebben we op maandag een fietstocht gemaakt naar de wijnhuizen en een rondleiding en wijnproeferij gehad op Bodega Cinccero. Deze maakt 100% organische wijnen, dus zonder kunstmest, toevoegingen van gist, enz. De wijn die wij proefden heette Malbec. Op dinsdag 20 december hebben we met zijn vieren de bus genomen naar Uspallata genomen. Maarten en Anne zijn daar meteen zondag al heengegaan omdat ze Mendoza een te grote stad vonden en kregen onderweg nog pech met de bus waardoor het bagageluik niet open ging en ze dus tijdelijk zonder bagage zaten.

In Upsallata hebben we lang gezocht naar een hostel en uiteindelijk met zijn vieren een "cabanas" gehuurd, een leuk huisje op een camping met keuken, badkamer, terras, barbeQ, t.v., enz. Hans heeft pannenkoeken gebakken en we hebben weer heerlijk aan de wijn gezeten. Op woensdag 21 december (zomer!) was het weer een heerlijke temperatuur van rond de 25 graden en 's morgens hebben we mountainbikes gehuurd en een prachtige tocht gemaakt naar "7 colores", ruim 450m omhoog gefietst over een onverharde weg en daar prachtige kleurrijke rotsformaties gezien en gefotografeerd. 's Middags hebben we met twee gepensioneerde Nederlanders, die rondreizen in een overgescheepte VWcamperbus, gebridged. Daarna hebben we de barbeQ aangestoken en met zijn zessen van vlees en wijn genoten. Donderdag gaan we met de bus richting de grens van Chili naar een nationaal park.

1. Henny:
    22 december 2011
    Volgens mij is het leven goed daar. Willen jullie niet blijven en een wijngaard in beheer en dan genieten maar. Het klinkt allemaal goed. In nederland mis je niks. Het weer is grijs en somber. Geniet maar en goede kerstdagen toegewenst.
  2. jo en Marianne Konigs:
    25 december 2011
    Hallo Hans en Renee,
    Fantastisch dat wij met jullie mee kunnen genieten vandeze prachtige reis. Wij wensen jullie alle goeds voor 2012 geniet en blijf gezond.
    Gr. Jo en marianne
  3. Toetie en Han:
    25 december 2011
    Dag Renee en Hans,

Jullie belevenissen doen ons ook verlangen naar de zomer! Gelukkig kunnen we hier wel over voldoende wijn beschikken om deze donkere dagen rond Kerst door te komen. Fijne dagen en een gelukkig 2012 gewenst.
    Groeten,
    Han en Toetie