Verslag 27Argentinie: Salta Cachi Molinos Cafayate

11 december 2011 - Cafayate, Argentinië

Salta: culturele hoofdstad van Noord Argentinie;

Cachi: rustig pictoresk dorpje op 2350m;

Molinos: Aangevallen door een lama en 4 uur wachten op een lift;

Cafayate: pepernoten, aangeschoten na wijnmuseum, de mooiste mountainbiketocht ooit, bezoek aan 150 jaar oude wijnhuis.

In Salta aangekomen vonden we al vrij snel m.b.v. de Lonely Planet hostel El Andaluz, en dat was maar goed ook want Renee moest vreselijk nodig naar de wc. Er waren daar alleen maar slaapzalen vrij, dus sliepen we voor deze keer met zijn vieren op een zaaltje, waarbij er gelukkig ook lockers waren om je spullen veilig op te bergen. Het was een gezellig hostel met zitjes, WIFI, keuken en t.v. (zie fotos: "Salta,Cachi, Molinos"). Salta is erg druk met fraaie pleinen en volle winkelstraten. Op de 2e dag hebben Renee en ik eerst in het busstation de vertrektijden gecheckt en daarna de teleferico genomen naar het uitzichtspunt ruim 300m boven de stad. Terug zijn we ruim 1000 treden afgedaald langs een mooie kruisweg. 's Avonds werd er op het plein de tango gedanst en was er een culturele podiumuitvoering met twee bandjes, solozang, dans en panfluit. Het was knap druk en sfeervol.

Zondagochtend 4 december zijn we om kwart voor zes opgestaan om de bus van 7u naar Cachi te kunnen nemen. Na een zeer fraaie tocht over een pas van 3400m hoogte, met opnieuw veelkleurige rotsformaties en cactusvelden, kwamen we na vier en een half uur in Cachi aan. Omdat Anne en Maarten in Salta een tent hadden gekocht hebben die een goedkoop plekje op de camping gevonden en Renee en ik ingecheckt in hostel del "Inkanan". Omdat alle winkels dicht waren hebben we voor nog geen 3 euro een "menu des dia" genomen, waarbij we eerst Milanese (schnitsel) met sla kregen en vervolgens soep met als toetje rode gelatine. Daarna hebben we op ons terrasje in het hostel een boekje gelezen. Maandag hebben we een fraaie wandeling gemaakt naar Cachi Adentro en dinsdag hebben we het kerkhof en een archeologische opgravingen bezocht en Hans ook nog de kerk en het archeologisch museum aan de Plaza.

Woensdag hebben we de bus genomen door de Quebrada de las Flechas naar Molinos.De bus vertrok anderhalf uur te laat. In Molinos zijn we uiteindelijk op de camping terecht gekomen waar prima kamers te huur waren. We hebben de kerk bezocht met een kenmerkend cactushouten plafond. Daarna staken we een bruggetje over waar we een aggresieve lama tegenkwamen. Ik moest me zelfs achter een bankje verschuilen zodat hij mij niet kon bespringen en kon daarna toen hij even was afgeleid weer snel over het bruggetje ontsnappen. Daarna hebben we ook nog het kerkhof bezocht.

Er is geen busverbinding vanaf Molinos naar Cafayate en een taxi was vrij prijzig. Daarom zijn we donderdag 8 december om 8 uur vol bepakt naar het kruispunt 2km buiten Molinos gelopen om aldaar te liften naar Cafayate.
Dat viel aardig tegen want het eerste uur kwam er geen een auto langs. Vrijwel iedereen stopte wel even maar bood dan bijv. een lift van 2 km aan en dat was niet interessant. Na ruim 3 uur zijn Anne en Maarten met een praatgrage Zwitserse meegereden en na ruim 4 uur kregen wij van auto nummer 10 een lift en onze eerste pepernoten van een Nederlands koppel uit Noord Holland. We hebben ze halverwege op een lunch getracteerd nadat we al prachtige gekleurde rotsformaties waren gepasseerd. Maarten en Anne hebben we nog ingehaald, omdat de Zwitserse dame niet zo hard reed en overal foto's wilde maken. Rond 16u kwamen we (na ruim 100km grotendeels over grintwegen) in Cafayate aan. Op de Plaza gaf een jongen ons een kaartje mee voor hostel La Morada en dat was meteen goed inclusief ontbijt, kamer met badkamer, ventilator, gezamelijke tv met 50 DVD's en aardige gastvrouw met baby van 10 maanden. Anne en Maarten staan weer op de camping en sparen zo weer 9 euro uit.

Op vrijdag 9 december hebben we door de prachtige wijngaarden en langs vele bodega's (wijnhuizen) een wandeling gemaakt naar rotsschilderingen. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het wijnmuseum en deze afgesloten met de heerlijke locale frisse en licht zure witte wijn "Torontes". Daarna geluncht met 12 empenada's en een fles witte wijn en daarna aangeschoten in bed neergeploft voor een siesta. 's Avonds weer een DVD Clint Eastwood. Zaterdag hebben we fietstocht gemaakt. Met de bus hebben we ons af laten zetten bij Garganta de Diablo. Daarvandaan zijn we 50 km langs prachtige rotsformaties (Anfiteatro, El Sapo, El Fraile, Obelisco, Las Ventanas en Los Castillos) door de Quebrada de las Conchas teruggefietst naar Cafayate. Renee kreeg wel wat zadelpijn maar toch heel knap dat ze de 50 km heeft weten te volbrengen. Gelukkig hadden we wind in de rug en behoefden we maar van 1400m naar 1600m te klimmen. Zelden hebben we zo een fraaie tocht gemaakt en ik heb daarom besloten een apart foto-album aan te leggen ("Cafayate fietstocht"). Vlak bij Cafayate kwamen we nog langs het wijnhuis "Don Rene". 's Avonds rond middernacht is Hans naar het muziekfestival op het Plaza geweest. Opvallend is dat alle Argentijnen gewoon met de baby op de arm of in de wandelwagen rondwandelen en ook jonge kids op de maat van de muziek bewegen. Zondagochtend hebben we met Maarten en Anne het oudste wijnhuis (ruim 150 jaar oud) van Cafayate bezocht dat de wijn "Vasija Secreta" produceert. We kregen een gratis rondleiding door het museum en langs de houten, stenen, kunststoffen en metalen wijnvaten door een vreselijk aardige vriendelijke Engels sprekende 'gay' Argentijn. Daarna hebben we in de wijnproeferij twee witte en een rode wijn mogen proeven. 's Middags hebben we gezwommen in het zwembad op de camping bij Maarten en Anne. Maandag 12 december vertrekken we naar Tafi del Valle.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mahaggenemaarten:
    11 december 2011
    mooi mooi mooi...ioom ioom ioom !
  2. Jos van Bree:
    21 december 2011
    geweldige reis en prachtige foto's !
    Beste wensen voor de feestdagen en een voorspoedig en gelukkig 2012

Jos