Verslag 26 Noord Argentinie: Humahuaca, Tilcare

3 december 2011 - Salta, Argentinië

We zitten in Noord Argentinie:

De Quibrada de Humahuaca vallei..........woest als Maradonna en kleurrijk als een schilderspallet. Wandelingen naar Garganta de Diabolo en tussen vreemd gevormde 7-kleurige rotsformaties bij het dorpje Purmamarca.

Met de bus reizen we met onze (tijdelijke) Belgische reisgenoten Anna en Maarten vanaf de grens van Bolivia door het noorden van Argentinie naar het kleine dorpje Humahuaca. We reizen deze week door een vallei met de naam Quibrada de Humahuaca die bekend staat om zijn veelkleurige rotsformaties. Na wat rondlopen vinden we een geschikt hostel Farolito voor 2 nachten en verkennen het pictoreske dorpje met zijn smalle straatjes, plaza en over het dorp uitkijkende, bovenaan brede trappen staande, gedenkteken ........... Op onze 2e dag zien we om klokslag 12 uur, samen met 100 andere toeristen, hoe een levensgrote San Fransisco Solano uit een nis in het gemeentehuis naar buiten treedt, zijn armen heft en na een paar minuten weer verdwijnt. 's Middags maken Renee en ik een fraaie wandeling over de rood gekleurde rotsformaties in de omgeving van het stadje.

Hans leent de mobiel van de Belgen om, na het aanbrengen van zijn mobiele chip, enkele financiele transacties te doen.

De dag daarna vertrekken we met de bus in zuidelijke richting naar Tilcare. De rotsformaties van de Quibrada de Humahuaca kleuren fraai op in het zonlicht. We vinden voor 6 euro p.p. een gezellige hostel Amaya met aparte kamers, keuken en een leuk binnenplaatsje met druivenranken. Een goedkope fles wijn kost hier maar 1,25 euro, dus Renee is ook weer geheel in haar sas. De winkels zijn hier van 14-17u gesloten en Hans oefent zijn siesta. Iedereen eet hier pas 's avonds na 21u en dat is voor Maarten wel even wennen want die begint om 18u al te rammelen. We maken de dag daarna een fraaie wandeling richting Garganta de Diabolo. We krijgen begeleiding van een hond die ons de weg wijst en later worden we ingehaald door een loslopend paard. We maken veel foto's van de kleurrijke rotsformaties. We dalen af in de canyon en wandelen vandaar naar de waterval. 's Middags maken Hans en Renee een wandeling naar de Pucara, een Pre-Inca vesting boven op een heuvel met veel cactussen en met wijdse uitzichten over de verschillende valleien. De botanische cactustuin valt wat tegen. Hans bezoekt daarna aan het Plaza nog een archeologisch museum dat bij de prijs was inbegrepen. 's Avonds eten we in een restaurantje waar we life muziek krijgen gepresenteerd door een o.a. panfluit spelende Argentijnse indiaan. Het El Condor Pasa klinkt wederom. De dag daarna nemen we een busretourtje Purmamarca en maken daar een fraaie wandeling door de veelkleurige en ruig gevormde rotsformaties. Van donkerpaars tot rose en van wit tot rood, grijs en geel, alle kleuren van de regenboog en nog meer, als een schilderspallet. De foto's spreken voor zich. We drinken een kopje koffie op de plaza en struinen rond langs de souvenierkraampjes en bezoeken het plaatselijke kerkje. 's Middags lezen we een boekje en 's avonds gaan we voor het eerst in ruim 4 maanden niet uit eten maar bakt Hans pannenkoeken.

Op vrijdag 2 december nemen we de bus via San Salvador de Jujuy naar het toeristische Salta.

1. Jos Klaassen:
    3 december 2011
    Wat een enorm en indrukwekkend gebied Hans. Kan me voorstellen dat je je eigen ogen straks niet gelooft als je thuis de dia's achteraf nog eens na bekijkt..
    Ik kan je beschrijving van alle plaatsen en gebieden nauwelijks voorstellen, laat staan de gebieden zelf en je ervaringen daarin. Wens je een succesvol vervolg en geniet er van. Wie kan zich dit nu permitteren. Dus grijp je kans en duik er vol in. Ik ga wel lekker door met het maken van toetsvragen..(ook leuk)... groetjes, oftewel A-di-os !