Verslag 30: Miami Beach en Caribean Cruise

We zijn vanuit Chili in Florida aangekomen:

Hereniging met de familie en fietstocht in Miami Beach

Oudejaarsavond met 27 man uit eten en vuurwerk op het strand

Inschepen op de New Amsterdam van de Holland America Line

Elke dag uitgebreid ontbijten, fitnessen, bubbelbaden, lezen, dineren, naar een show, spelletjes spelen, black jack in het casino en een wijntje voor het slapen gaan

Sjoerd’s en Lieke’s verjaardag vieren op de boot en tussendoor naar Jamaica en de Caymon Islands.

Na op 29 december een uur bij een verkeerde bushalte gestaan te hebben op Miami Airport konden we uiteindelijk de bus nemen die ons in Miami Beach afzette vlak bij het appartement van Sjoerd (Collinsstreet). Daar zagen we na ruim 5 maanden weer Chantal, Stefan, mijn vader en de rest van de familie die eind december in werden gevlogen uit Nederland. We sliepen met pa in het appartement van een vriend van Sjoerd op de 7e verdieping. De eerste dag liet Sjoerd voor iedereen pizza komen en beneden hadden we op de 2e verdieping een gezamenlijke ruimte om spelletjes te spelen en op het balkon te zitten kijken naar al die mooie dure auto’s en limousines die langsrijden. Volgens Sjoerd vraag je hier in Miami Beach niet Of je naar de gym gaat, maar NAAR WELKE gym je gaat.

De dag daarna heeft Sjoerd voor iedereen fietsen gehuurd en gingen Sjoerd, Chantal en Stefan met ons skaten over de verschillende bruggen en eilandjes richting Miami en Miami Harbour. Silvester had zijn twee kids in een buggy achter zijn fiets hangen. Bij de Bayside haven hebben we even gestopt en kwam Alex ook met pa in de rolstoel aangereden, waardoor de familie elkaar weer kon ontmoeten. Het was een prachtige tocht over de stoepen, bruggen en over de wegen van Miami en niet te vergeten Ocean Boulevard in Miami Beach.

’s Avonds hebben we gegeten bij MacDonalds en daar kwamen we ook het gezin van Vincent en Ronald tegen. Ook de familie Bruins had inmiddels een aantal daagjes in Florida rondgebracht en kwamen de familie complementeren.

Sjoerd liet ons daarna nog prachtige winkelstraten zien met unieke winkels. De inhoud van de eerste fles champagne kwam vrijwel geheel over Jort heen. Voortaan niet eerst schudden, Silvester! Chantal is daarna nog wezen stappen met Sjoerd en kwam daarbij niet geheel ongeschonden uit de strijd.

Op 31 december hebben we aan het strand gelegen en zijn we ’s avonds met zijn allen (27 man) uit eten gegaan bij een Braziliaans BarbeQ- restaurant. We liepen eerst naar het verkeerde restaurant, maar daar stond de airco toch te koud afgesteld dus dat kwam goed uit. We konden aan tafel, telkens wanneer je meer vlees wilde, een kaartje omdraaien van rood naar groen, en dan stond er weer een ober bij je met verschillende vleessoorten en vaak kon je ook nog kiezen tussen medium en well-done. Sommigen draaiden het kaartje van hun buurman om die dan weer niets vermoedend vlees kreeg toebedeeld. Daarna gingen we via het appartement van Sjoerd en met flessen champagne en jus d’orange naar Ocean Boulevard waar tienduizenden mensen naar het vuurwerk kwamen kijken. Om klokslag 12 uur ging het vuurwerk de lucht in en konden we elkaar onder het genot van een lekker glaasje champagne uitgebreid feliciteren. Door afwezigheid van Sanne en oma viel er zo hier en daar een traantje op het droge zand. Daarna hebben Chantal en Renee en Hans nog een heerlijk glaasje wijn gedronken op het balkon van ons appartement. Chantal moest daarna weer vroeg op om met Sjoerd naar een nieuwjaarsfeest te gaan.

Op 2 januari vertrok een ieder naar Fort Lauterdale om in te checken voor de door Sjoerd aangeboden cruise met de Holland Amerika Lijn. Hans heeft eerst nog nette schoenen gekocht in een Mall. We zaten op de Nieuw Amsterdam en onze koffers waren inmiddels al naar onze hut gebracht.

Naast een royaal bed, prachtige badkamer, bank, bureautje en tv beschikten we ook over een royaal balkon waarop we elke avond heerlijke en wijntje konden drinken en Renee haar sigaretje kon roken. Twee keer per dag werd de kamer schoongemaakt. We zaten op dek 4 en hadden elke ochtend ontbijtbuffet op dek 9 en meestal ging ik daarna met een aantal broers naar de fitnesszaal. Op dek 9 liggen ook de beide zwembaden en vijf bubbelbaden en op dek 10 is er ook nog een sportveld. Tussen de middag namen de meeste van ons als lunch een goed gevuld bord met salade. Het is heerlijk om zelf aan te kunnen geven hoeveel sla, uien, tomaat, enz. en welke saus daarbij. De eerste dagen moest je goed je handen wassen en droegen al de obers plastic handschoenen omdat er op de vorige cruise een virus was uitgebroken. Ook wij moesten enkele malen per dag onze handen wassen. Elke avond hebben we een 4-gangenmenu van 17.30-19.30 uur en daarna gingen we naar de welkomsshow. Op dek 9 hadden we ons eigen kastje met spelletjes en daar verzamelden we ons allemaal rond 21.30 uur om te Carcasonen, Catannen, houtjekopen, wormen en vele andere spelletjes te spelen. Vaak was er daarna nog tijd om even naar muziek te luisteren in de pianobar, of een strijkje of Jazzmuziek in een andere bar. Afgesloten werd er vaak in het casino met black jack of roulette.

Op 3 januari kregen we te horen dat het bezoek aan de Bahamas niet doorging vanwege de hoge golfen, maar dat is op zo een luxe schip zeker geen straf. Op het programma stonden dagelijks 4 computercursussen, 4 fitnesscursussen, dansen (vandaag de cha-cha-cha), kooklessen, sportspelen, muziekquizen, en daarnaast vaak nog wel een wijnproeverij, cocktailavond, enz. Ook pa heeft vandaag gefitnesst, nl. op de hometrainer onder luide aanmoedigingen van zijn zonen (zie foto). De show New York was de beste van de hele cruise. Bert heeft op de karaoke-avond helaas geen prijs gewonnen ondanks de aanmoediging van de vele familieleden.

Op 4 januari won Chantal de tenniscontest door het 5 punten blikje om te mikken en liet daarmee al haar ooms en tantes het nakijken. Ook werd de Rumba door velen geoefend in de discozaal. Het watervolleybal was goed bezet met Jorna’s en Stefan vond zijn draai in de bubbelbaden. Marleen had last van zeeziekte maar daar zijn gelukkig pillen tegen. Tijdens de show trad er een bigband op met ballroomdancing. Om 24u werd er een grote banner uitgerold met daarop de tekst: "Happy Birthday Simon" met ook een foto van Sjoerd daarop. Er werden cadootjes uitgepakt en champagneflessen ontkurkt waarbij Silvester net niet een kurk in eigen oog schoot.

Op 5 januari gingen we in Fallmouth aan land in Jamaica. Iedereen ging daar zijn eigen gang en Renee en ik kozen voor wat rondwandelen in het stadje en een kopje koffie op het terras. Daarna zijn we al vrij vroeg weer terug gegaan naar het schip, omdat daar eigenlijk meer te beleven was. Tijdens het dinner hebben we uitgebreid gezongen voor Sjoerd. Deze kreeg ook een extra grote taart van de bediening en die zongen hem al klappend toe. Iedereen was zeer netjes gekleed zodat we na afloop ook familiefotos konden maken (zie aparte fotomap). Vanavond was er geen show daarom hebben we met zijn allen cocktail geproefd in Crow’s Nest en daarna extra veel spelletjes gespeeld. Sjoerd en Hans zijn samen nog naar de goochelvoorstelling geweest.

Op 6 januari gingen we vroeg van boord in Georgetown op de Caymaneilanden. De jongelui hadden met zijn allen een boot gehuurd en Renee en ik gingen met Vincent en Marit en Ronald en Jose naar Cementary Beach. Daar hebben we heerlijk gesnorkeld, gezond, gelezen en gefrisbeed. Opnieuw was er een heerlijk dinner. Daarna zijn we met zijn allen naar de kapiteinsborrel gegaan om kennis te maken met de Nederlandse kapitein van Zaane. Om 24u heeft Chantal bij Lieke een "sweet 16" banner omgehangen en een petje opgespeld, waarmee ze haar hele verjaardag rond moet lopen. ’s Avonds was er om 22.30u een extra toetjesbuffet bij het zwembad, waarbij opnieuw alle registers waren opengetrokken.

Op 7 januari werd eerst om 10.30u Lieke’s verjaardag gevierd bij het zwembad. Alleen Bert en Hans bezochten de bijeenkomst voor de "disembarkment" waarbij de spreker op een zeer ludieke wijze zijn belevingen met de gasten verwoordde. Onder de meest stomme vragen waren: "Gaat deze lift naar het voordek?" "Heeft u mijn man ook gezien", "Wordt er drinkwater voor het toilet gebruikt?" Ook vertelde hij dat zijn Philipijnse podiumassistent net vandaag het bericht had ontvangen dat zijn vrouw bevallen was van een tweeling. Dat bracht toch wat emotie bij mij los, totdat hij zei "en dat terwijl hij al 11 maanden onafgebroken op de New Amsterdam werkt"!! Het opkomen van alle bedienden, koks, schoonmaakpersoneel, bakkers, enzovoort, was ook indrukwekkend. Lieke werd tijdens de maaltijd toegezongen en ook nu hield niet iedereen het droog. Ook het opkomen van alle veelal Indonesische en Philipijnse obers met het speciale dessert was weer indrukwekkend en al deze mensen werden toegejuigd door de vele toeristen.

Op 8 januari konden we in Fort Lauterdale ontschepen en daarna gingen alle gezinnen weer hun eigen weg. Maar niet voordat we met zijn allen het "Sjoerdje bedankt" hadden gezongen. Er stonden weer drie huurautos klaar voor verschillende gezinnen. Stefan en Sjoerd namen met Renee en Hans de taxi terug naar Miami Beach. Daar hebben we lekker op het strand gelegen en heeft Hans ’s avonds een eenvoudige pannenkoeken maaltijd bereid in het appartement. Daarna heeft hij de vele foto’s uitgezocht om o.a. op Sjoerds electronische fotolijst te zetten. Ook hebben we nog een dag een Jeep gehuurd om in het enorme winkelcentrum Sawgrass Mill inkopen te doen. Vooral Hans was geheel in zijn sas want hij kon voor Amerikaanse prijzen in de helft van de winkels schoenmaat 14 en 15 kopen.

We vliegen op vrijdag 13 januari (!) naar Guatamala City.

Sjoerd, bedankt voor je gastvrijheid en voor deze onvergetelijke ervaring. Het was geweldig!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ronald:
    11 januari 2012
    Het was een GEWELDIGE vakantie. En super dat we jullie nu weer hebben gezien. De cruise moet voor jullie wel een enorme cultuurschok zijn geweest. Toch wel even wat anders dan het reizen in Zuid-Amerika. Maar luxe went snel.. En het heerlijke weer ook. Wij zitten inmiddels weer in de kou, hoewel het voor de tijd van het jaar in Nl nu eigenlijk warm is. Maar jullie blijven lekker in de zomerse temperaturen. Wat een heerlijk vooruitzicht! Geniet van het vervolg van jullie reis. Wellicht komen er nog meer mooie snorkelplekken!

Groetjes, José, Ronald, Lieke en Anouk
  2. Anfred:
    11 januari 2012
    Is dit verhaal all inclusive bril?
  3. Marleen Vrouwes:
    12 januari 2012
    Lieve Hans en Renee,

Wat een ontzettend leuk verslag, helemaal top om te lezen !! Terwijl ik de koffers nu aan het uitpakken ben, en driftig van plan ben een lijstje te gaan maken van alles wat ik wel en niet heb aangehad, pakken jullie je rugzak weer in voor jullie volgende bestemming ! Het was heel gezellig om jullie weer te zien en te horen en ook zoveel contact te hebben gehad met jullie twee heerlijke kids ... Jort praat nog iedere dag over Steefie en Bente over Chantal ... dikke tranen met tuiten toen we dinsdagmiddag uit elkaar gingen op het station ... dat duurde wel even voor ze weer rustig was ! Maar .. ze kan nu wel zeggen dat ze bij Chantal in Madrid heeft gelogeerd op een wel heel luxe kamer en dat is toch ook wel heel bijzonder !! Breda is normaal te ver, maar Madrid, ben je gek ?!!
    Jongens, geniet van jullie nieuwe ervaringen straks en heb het goed samen en laat je niet meer gek maken door een paar overvallertjes hier of daar .. ze hebben geen schijn van kans, toch ?!
    Liefs, Marleen
  4. Sander H.:
    13 januari 2012
    Wat een mooie verhalen weer! Ondertussen in Guatamala beland: veel plezier daar!

Groeten,
    Sander
  5. Wilma Bruins:
    18 januari 2012
    Leuk verslag Hans.Vanzelfsprekend heel herkenbaar maar ook weer een beetje anders.
    Ik denk dan wel meteen: ik wil terug!. Wij hebben nog een heerlijke en vooral ookzonnige week in Florida gehad en zijn zondag pas weer teruggekomen. Helaas nu al weer een paar dagen aan het werk.
    Groet,
    Wilma