Verslag 31 Guatemala Antigua

17 januari 2012 - Panajachel, Guatemala

De afgelopen week hadden  wij het record aantal van  99 kijkers op onze reis log.  Wij vinden het ontzettend leuk dat zoveel mensen onze avonturen volgen. Hartelijk dank voor jullie belangstelling! Dat zal ook wel te maken hebben met die geweldige cruise die we net met onze 26 familieleden achter de rug hebben. We zijn inmiddels in Antigua in Guatemala aangekomen en ik heb de 13 foto’s daarvan geüpload.

Op vrijdag de 13e januari, 1 dag voor de overdracht van het presidentschap alhier, komen we aan in Guatemala City en daar wordt die zelfde dag een Congreslid neergeschoten vanaf een motor. De verhalen over diefstallen en roofovervallen (ook bij ons in het hostel) worden breeduit gemeten op ons terras.  De nieuwe president wil het leger gaan inzetten bij het bestrijden van de criminaliteit. ’s Avonds klinkt geschreeuw bij de ingang van ons hostel en wordt een bewoonster buiten op straat beroofd van haar tas. Dat wordt dus goed uitkijken de komende tijd.

We nemen daarom de taxi van het vliegveld naar Antigua en vinden een hostel voor 1 nacht en verhuizen de volgende dag naar een backpackershostel met keuken en dakterras waarvandaan je de 3 vulkanen rond Antigua in de wolken ziet liggen. Antigua is de oude hoofdstad en enkele malen door aardbevingen verwoest. De huizen zijn hier daarom maximaal 2 verdiepingen hoog en vele kerk ruïnes uit de 18e eeuw sieren de stad. Het is heerlijk om hier bij een graadje of 20 rond te lopen door de straten met kinderkopjes en tussen de gekleurde huizen, kerk ruïnes en kloostertuinen. We lopen naar een uitzichtpunt en nemen een georganiseerde tocht over de lavavelden van de vulkaan Pacaya. Daar worden marshmallows verhit aan de uitlaatgassen van een spelonk en ook hout vat vlam bij die hitte.  Na  4 nachten nemen we de “chickenbus” naar Lago de Atitlan ten Noord Westen van Antigua. Daarna moet de rest van de route door Midden Amerika zich verder gaan ontvouwen aan de hand van de Lonely Planet en verhalen van andere reizigers. Begin maart willen we vanaf Panama de oversteek maken naar Colombia dus we hebben nog wat kilometers voor de boeg.