Verslag 6 Ecuador (Otavala en Quito)

13 augustus 2011 - Quito, Ecuador

Vanuit Colombia zijn we de grens van Ecuador overgetrokken en hebben twee nachten doorgebracht in Otavala (2700m), een stadje dat vooral bekend is om zijn zaterdagmarkt.  Dan komen uit de gehele regio allerlei in de lokale klederdracht getooide handarbeiders, boeren, enz., hun koopwaar aanbieden in de verschillende marktkraampjes.  Omdat wij op zondag aan zijn gekomen hebben wij wel de dagelijkse markt op het Plaza de Ponchos gezien, waardoor we toch een redelijke indruk kregen van de cultuur alhier. Alle mannen lopen hier van oudsher in witte broeken met een vaak blauwe poncho daarboven en natuurlijk een hoed. Wanneer je hier in Ecuador een hoedenzaak begint dan ben je zeker van succes!
Vanaf ons balkon hadden we een prachtig uitzicht over de omliggende ruim 4000m hoge bergen. Op dag twee hebben we een mooie wandeling gemaakt naar een waterval en het Laguna San Pablo. Onderweg kwamen we nog een trouwerij tegen en een paar honderd meter voor ons botste een taxi in de berm.

Op weg naar de hoofdstad Quito (2850m) zijn we de evenaar gepasseerd. Toen er op deandere baan een auto in de fik stond (een meter hoge vlam uit de moterkap) greep onze buschauffeur snel in door met een brandblusser bekwaam het vuur in de motor de blussen.  Binnen een minuut reden we weer verder alsnog er niets gebeurd was!

In Quito werden we ver buiten het centrum afgezet door de bus, dus dat was een fikse tegenvaller. Een taxi zou 8 dollar kosten , dus namen we tegen alle adviezen in de snelle bus. Voor 25 dollarcent hebben we met hulp  van een aardige meneer met 1x overstappen en na ongeveer 15km het centrum bereikt. De bus werd op elke halte helemaal volgepropt en daar sta je dan met een grote rugzak op je rug de zuinige toerist te spelen. Op Plaza del Teatro hebben we een prachtige kamer gekregen op de bovenste verdieping met zelfs een dakterras, zodat we ook lekker kunnen  genieten van de zon. Op deze hoogte is het zo rond de 20 graden, dus heerlijk om rond te wandelen in deze unieke stad. De oude stad is prachtig gerestaureerd en het Plaza Grande is een plaatje.  We hebben inmiddels heel wat kerken bezocht, een museum en diverse Plaza’s. ’s Avonds eet je voor nog  geen drie dollar je buikje vol. Op de 2e dat zijn we met een Zwitser Mathieu met een kabelbaan naar 4053m op de Volcan Pichinca. Daarna zijn we naar de top gelopen op 4696m met prachtige vergezichten op Quito en de bergen in de omgeving. Renee heeft het op haar eigen tempo met twee Duitse homo’s knap volgehouden tot 4450m, maar toen werd het wel erg stijl en link.

Daarna hebben we nog twee dagen rondgezworven door deze prachtige stad.   Nog meer kerken, Plaza’s en nu vooral ook parken met daarin een botanische tuin.  Vandaag zijn we in de wijk Panecillo allebei onder het mes gegaan en hebben  ons een kapsel aan laten meten waarmee we in het  Amazonegebied niet meteen aan de eerste de beste boomtak blijven hangen. Tevens  hebben we in een reisbureautje in La Blas onze vliegticket geboekt naar de Galapagos eilanden van 24 augustus t/m 7 september. Aldaar proberen we dan een boot te vinden die ons 4 of 5 dagen rond wil varen. Dat moet als doctorandus in de biologie een onvergetelijke ervaring worden.

GOOOOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL !!!!

Nadat we in Venezuela al de Copa Americana hadden meegemaakt met een prima 4e plaats voor Venezuela, was het daarna in Colombia dat bij de wereldkampioenschappen voetbal  onder de 21 jaar Colombia eerst Frankrijk versloeg (4-1) waarbij dus 5x het zeer herkenbare Zuid Amerikaanse “GOOOOOAAAAAALLLLLLLL  !“ klinkt.  Soms houdt men die kreet  zolang door dat je je afvraagt of de commentator niet stikt bij het schreeuwen van dat nieuwe doelpunt.  Bij die 4-1 moest hij ongetwijfeld aan het zuurstofapparaat.  Daarna nogmaal winst en na de poulefase een spannende overwinning met 3-2 (1-2 bij rust) en dus nog meer zuurstofflessen in het commentaarhokje.

In dat kader zou ik a.s. zondag bij het afscheid nemen van deze prachtige stad willen schreeuwen QQQQUUUUUUUIIIIIIIIIIITTTTTTTTTOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

1. Sander H.:
    13 augustus 2011
    Klinkt allemaal zeer goed! Ben zeer jaloers mbt onder andere de hoge bergen en volkaan Pichinca bezoeken.
    Veel plezier verder!

gr. Sander (net terug uit Frankrijk, ook leuk)
  2. Irene en Will:
    14 augustus 2011
    Hoi Hans en Renee
    We genieten van jullie reisverhalen! En wat een prachtige foto's. Veel plezier verder.

Groetjes Will en Irene