Verslag 7 Ecuador Cotapaxi Tour

13 augustus 2011 - Quito, Ecuador

Bij reisbureau Gulliver hebben we een dag tour geboekt naar de vulkaan Cotapaxi.  Verzamelen om 6.45u op Plaza Foch (gratis kopje koffie) en daarna met 20 man en een gids de mountainbikes opgehaald halverwege de Cotapaxi, met 5792m de op 1 na hoogste berg van Ecuador. Na de 2 dollar park-entreegeld te hebben betaald, reed de bus over de onverharde weg en door twee rivierbeddingen omhoog naar de parkeerplaats op 4500 meter. Vandaaruit klommen we over het lavagruis omhoog naar de royale hut op 4800m.  Renee behoorde bij de eersten van onze groep die deze zware tocht en hoogte haalde. Ik besloot met een Nederlander en een Engels meisje  door te klimmen naar de gletsjer op 5050m hoogte. Dat was vooral in het begin erg zwaar omdat je telkens weer teruggleed in het lavagruis. Maar uiteindelijk ging het in de sneeuw al wat makkelijker en kregen we meer grip op de route. Na 40 minuten waren we de 250m geklommen en hebben bij de gletsjer een aantal fraaie foto’s gemaakt. Binnen 10 minuten waren we weer terug, omdat we hardlopen en springend  naar beneden gleden over het gruis.  Toen ik mijn maat 50 schoenen uitdeed en omdraaide , kwam daar tot vermaak van de vele Ecuadorianen een hoeveelheid lava uit, waar ik thuis gemakkelijk twee tennisbanen van had kunnen aanleggen.  De rest van de groep was net weer aan het afdalen en kwamen daardoor bijna weer allemaal tegelijkertijd bij de bus aan.  De bus kon moeilijk afdalen naar beneden vanwege de drukte en dus besloten we de mountainbikes van het dak te halen en zijn we een uur op de mountainbike de vulkaan afgereden, hetgeen weer mooie foto’s opleverde. Bij een Laguna hebben we de fietsen weer opgeladen en daarna hebben we in een restaurant geluncht en zijn teruggereden naar Quito. Onderweg nog wat mensen afgezet in een hostel, waar Hans het met tafelvoetbal op mocht nemen tegen een Engels en Nederlands meisje. Vanaf Plaza Foch vroeg de taxichauffeur 4 dollar voor de  rit naar ons hotel, maar we zijn weer uitgestapt en in de taxi erachter met taximeter uiteindelijk 1,5 dollar afgerekend. Om 19.30u konden we in ons hotel na een vermoeiende maar geslaagde dag het stof weer van ons