Deel 5: Chaiten, Futaleufu, Puyuhuapi: scheef wonen, vulkanen en gletsjers (zie foto's!)

5 januari 2019 - Puyuhuapi, Chili

Het woord “scheef wonen” heeft voor ons de originele betekenis weer terug gekregen.  In Cochamo gleden we met het vloerkleed de slaapkamer door  naar beneden (het bed was  gedraaid zodat je er niet uit zou rollen en we hoefden zeker niet bang te zijn dat het bloed naar het hoofd zou stromen. Maar in Chaiten bleven de dobbelstenen op Oudejaarsavond over de volle lengte van 1,5 meter lange eettafel naar beneden rollen.  En wanneer je op de bureaustoel ging zitten dan rolde je van zelf een aantal meters naar beneden richting de dressoirkast.  De Duitse gasten hatten Kartoffeln Salad gemacht en vervolgens kwam de gastvrouw nog met bradwurst van de BarbeQ en een fles rode wijn aanzetten en met daarnaast nog een Braziliaan en Argentijn en Nieuw Zeelandse luidden we het Oudejaar uit en hieven het glas op 2019.  Dat begon overigens al ’s morgens vroeg in Nieuw  Zeeland!

92 Ventisquero Colgante (2)

Op Nieuwjaarsdag hebben we met zijn vijven de Chaiten Vulkaan beklommen (600 meter klimmen) alwaar we een pracht uitzicht hadden (zie foto’s) en de dampen uit de vulkaanwand zagen komen.  ’s Avonds weer met succes een aantal  Airbnb-adressen geregeld in Calete Turtal en een drietal adressen in Argentinië tussen 8 en 19 februari. We kregen nog een uitnodiging van de gastheer om met hun mee te barbeQ-en, maar we hadden al net ons eten geprepareerd om 20.30 uur. Op 2 januari hebben we het openluchtmuseum van Chaiten bezocht waar te zien is tot hoe hoog de laag as is gekomen tijdens de uitbarsting van de Chaiten vulkaan in 2008, waarbij geheel Chaiten verwoest werd. Nog even tanken en daarna vertrokken we richting ons volgende adres bij Lago Yelcho.  Echter eerst de zuidelijke ingang van het Purmalin Nationaal Park ingereden en daar in vijf uur tijd twee wandelingen gemaakt, eerst langs een riviertje en vervolgens naar een prachtig uitzichtpunt waar we onze eerste gletsjer onder ogen kregen. Op de terugweg heerlijk ontspannen in thermaalbad Armarillo.  Onderweg diverse gletsjers gefotografeerd en ook een gigantische aardverschuiving van december 2017 waarbij in het plaatsje Santa Lucia 24 mensen om het leven kwamen doordat het halve dorp onder de aardverschuiving/modderstroom verdween.  Daardoor ook nog geen internet in ons 12 km verderop gelegen  fraaie Airbnb-hostel bij het Lago Yelcho.

92 Ventisquero Colgante (14)

Dit meer wordt wel het mooiste meer van Chili genoemd en is vooral bekend om ‘’fly-fishing”. Op 3 januari hebben we een zeldzaam mooie autotocht gemaakt over stoffige sintelwegen naar het 75km verderop gelegen Futaluefu; dus raampje open, raampje dicht zowel voor foto’s als tegen het stof. Onderweg kwamen we eerst langs Lago Yelcho om vervolgens bij Puerto Ramirez de afslag naar Futaluefu te kiezen.  We zagen de sportievelingen raften en kajakken over de Rio Futaluefu, reden langs het Lago Lonconado en namen een zijweggetje naar het 14 km lange Lago Espelon, waar je met een veerboot verder kunt trekken.  Onderweg  naar Futaluefu  koeien, paarden en schapen over de weg, prachtig besneeuwde bergtoppen en wilde rotsformaties.  In Futaluefu lekker pizza gegeten en een boekje gelezen op het Plaza des Armes.  Weer terug in het hostel heeft Renee twee wasjes gedraaid. Dus in schone kleren naar La Junta, alwaar geluncht aan het Lago Rosselot na10 km onverharde weg. Daarna langs het Lago Risopatron  naar Puerto Puyuhuapi gereden.

90 Puyuhuapi (1)

Onderweg veel fietsers ingehaald en ook motoren tegengekomen. Gelukkig een kamer met eigen badkamer want ’s avonds kwamen er 16 Israëliërs die om beurten moesten douchen! Lekker rondgewandeld door het leuke dorpje dat aan een fjord ligt en daar kijkt onze slaapkamer ook op uit.  Veel cabanas voor de vele toeristen die allemaal naar nationaal park Quelat gaan.  Daar hebben wij de volgende dag ook twee prachtige wandelingen gemaakt met waanzinnige uitzichtpunten op de hangende gletsjer Venterisquero Colgante  (zie foto’s). We hebben inmiddels 4500km gereden en zijn op 1/3e van de Carretera Austral.

92 Ventisquero Colgante (21)

1. Tieme platje:
    6 januari 2019
    wat heb je alles erg goed verwoord. Leuk om te lezen.Wat een geweldige reis! Zie al weer uit naar het volgende verslag.
  2. Ineke Maanen van:
    6 januari 2019
    De allerbeste wensen voor 2019 voor jullie beide. Ga het komende jaar vooral door met zo van het leven te genieten. Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken. Ik reis met jullie mee via de reisverslagen en schitterende foto's.
    Hartelijke groet
  3. A Reef:
    6 januari 2019
    Allereerst de allerbeste wensen voor 2019! Wat een superreis maken jullie en wat kan Hans het mooi vertellen. We genieten van julllie. groet Tineke
  4. Ronald:
    6 januari 2019
    Wat een mooie natuur! De beste wensen voor 2019.
  5. Harold Oskam:
    7 januari 2019
    Prachtige foto's weer.....mooie belevenissen. Super geinig om jullie zo weer te "volgen"...Helaas wel jaloers makkend.....maar ja, wie weet in de toekomst...
    Goed en gezond 2019 ook nog gewenst en tot het volgende verhaal maar weer...Geniet ze verder!! Groet