Reisverslag Sumatra 2014 nr.2

30 juli 2014 - Tuk Tuk, Indonesië

Wat een heerlijk layed back dorpje dat Bukit Lawang. Langs een riviertje staan allemaal huisjes en winkeltjes en barretjes en na 2km wandelen kom je dan bij de ingang van het Reservaat. We zijn echter door gelopen langs de rivier en konden de rivier oversteken per voet of in een bakje dat je zelf met een touw over de rivier kon trekken.  Renee ging terug naar het laatste cafeetje en ik ben nog enkele kilometers doorgelopen en een paar keer de rivier overgestoken tot aan de camping die gebruikt wordt voor jungletochten van bijv twee dagen.  Die eindigt standaard met het op grote tractorbanden naar beneden drijven op het riviertje terug naar Bukit Lawang.  De dag erna zijn we wel het Reservaat ingegaan, maar in dit “fruitseason” hebben de orang oetangs al voldoende fruit en komen niet meer naar de voedingsplek. Ik kwam niet verder dan  het fotograferen van een roodharig Frans meisje, dus genetisch zat ik 96% goed, en ach wie kijkt er nou op 4%?!  Na nog een paar stroomstoringen gingen we op onze laatste dag in Bukit Lawang naar de Bat Cave.  Dat was een enorme meevaller wat het grottencomplex bood prachtige doorkijkjes in de jungle, meerdere vleermuizen en ook een grot met zwaluwnestjes. Via nauwe doorgangen klommen we soms naar een hogere verdieping het de grot en de gids met zaklampen kwam goed van pas.

Van Bukit Lawang zijn we met een grote personenauto via Medan naar Berastagi op 1400meter hoogte in de bergen gereden. Dat was een verademing na de tropische warmte in Bukit Lawang. Na een dagje luieren hebben we daar samen met een Nederlands stel uit onze hostel de vulkaan Gunung Sibayak (2094 meter) beklommen via een gemakkelijk te volgen pad omhoog.  Er hing daar een rotte eierlucht afkomstig uit de geiserachtige spuitgaten.. Bovenop de vulkaan was het wat bewolkt maar konden we nog net het dorpje aan de andere kant zien liggen, waardoor duidelijk werd welk pad we naar beneden moesten nemen. Het ging langs steile rotsen naar beneden en daarna prachtig door een in de jungle uitgehakt pad (zie fotos) tot aan de thermale baden in het eerder genoemde dorpje. Vandaar de bemo en chickenbus teruggenomen naar Berastagi. De dag erna hoorden we onverwacht dat alle kamers van ons hostel bezet zouden zijn vanaf vandaag, dus hebben we meteen de bus geboekt en na lang wachten werden we twee uur te laat om 15.30 uur opgehaald en naar Parapat gebracht aan het Tobameer. We kwamen door het drukke verkeer te laat voor de boot en hebben daarom in Parapat overnacht. De babipangang is hier niet hetzelfde of te wel iets meer spicy als bij de Chinees in Ede hebben we gemerkt!!!