Sumatra 2014 reisverslag 1

24 juli 2014 - Bukit Lawang, Indonesië

Met 21 personen als sardientjes in een local minibusje luid toeterend, gevaarlijk inhalend, snel optrekkend en stevig remmend, over een smalle slecht onderhouden weg omhoog van Medan naar Bukit Lawang, een hostel met Sumatraanse slang in de tuin (bij de prijs van 6 euro inbegrepen)……ja we zijn op Sumatra aangekomen!

Het in deze tijd van Amsterdam naar Kuala Lumpur vliegen betekent dat je extra meeleeft met al datgene dat zich de afgelopen dagen heeft afgespeeld en zich nog steeds afspeelt rond het neergeschoten vliegtuig op deze route. Turkish Airways blijkt echter een prima bondgenoot en wanneer het alleen om de vliegprestaties zou gaan, dan zouden ze wat mij  betreft toegelaten mogen worden tot de EU.  Ze brachten ons keurig op tijd naar Kuala Lumpur waar we een afspraak hadden met tennisleraarcollega Erik Pietersz onder het Petronas Towers bij de ingang van het winkelcentrum.  Laten er nu vier ingangen zijn in dit immense gebouw!  Na een half uur hadden we elkaar gevonden en kon Erik vertellen hoe hij nu één van de bondscoaches van Maleisië is geworden.  Oude koeien werden uit de sloot gehaald, maar we maakten het niet te laat want de wekker stond op 3 a.m. om op tijd het vliegtuig naar Medan op Sumatra te kunnen halen.

In Medan met de bus naar het busstation en daar in een klein busje 96 km noordwestwaarts naar Bukit Lawang.  In dit knusse dorpje gelegen aan een kabbelend riviertje vonden we een grote kamer met badkamer en terras met slangetje in de tuin aan de rivier in hostel Sibayak . Een goed matras, fan en muskietennet en de vermoeidheid zorgden voor een goede nachtrust.  De Wifi is redelijk en in een korte onweersbui viel de stroom nog 2x uit. De fruitsalades zijn hier weer enorm en de Sweet en Sour chicken is overheerlijk. We zitten aan de rand van een groot natuurreservaat en de jungletochten met Orang Oetans behoren hier tot de grote trekpleisters.  We hopen morgen deze familieleden (meer dan 95% genetische overeenkomst( te mogen ontmoeten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne-Marie Pastoors:
    24 juli 2014
    Hallo Hans en Renee,
    Fijn om wat van jullie te horen en zien! Vervoer is altijd 'n leuk item voor foto's nietwaar? Doe de orang oetans de groeten van mij, het lijkt me geweldig om die te kunnen bekijken in hun natuurlijke omgeving.
  2. Wilma Bruins:
    25 juli 2014
    Leuk om weer jullie reisverslag te lezen. Met de vliegramp volop in het nieuws hebben we extra stilgestaan bij jullie vliegreis. Fijn dat jullie al weer helemaal genieten. Vooral blijven doen! Hoop dat het lukt met de Orang Oetans.
  3. Henny:
    25 juli 2014
    Het is alweer zover wereldreizigers. Geweldig om dit samen te kunnen doen. Gelukkig houden jullie van improviseren. Wij zijn met ons gezin in noord Sumatra geweest en dat was voor de kinderen soms best heftig. Pieter wilde op een gegeven moment met een taxi naar huis. Bloedzuigers kikkers en enge beesten wat een behoorlijke impact had op hem. Wij vonden het een geweldig land alhoewel wij ook moesten wennen. Geniet ervan en ik hoor graag de verhalen. Groeten henny