verslag 8 (slot): Bago en Myanmar culturele hoogtepunten

11 augustus 2013 - Bangkok, Thailand

Na een prachtige week bij Inle Lake hebben we in Bago in de stromende regen (‘rainy season’) een leerzame rondtocht gemaakt achterop een bromfiets. Veel geleerd over het Boeddhisme. De laatste dag in Yangon en tevens een samenvatting van de opgesnoven cultuur in Myanmar.

De bustocht van Inle Lake naar Bago verliep voorspoedig met uitzondering van de lange wachttijd van twee en een half uur in een plaatsje waar we al na 20 minuten werden afgezet door onze pick-up.

We praten wat met een ander Nederlands gezin en die worden midden in de nacht langs de snelweg afgezet en daar stond weer een pick-up klaar om ze verder te laten reizen. Wij kwamen om 3.30 uur aan in Bago en stopten precies voor ons hotel Emperor.  Daar konden we meteen in onze muffige kamer (met airco en dakterras) en voor in totaal slechts 20 dollar konden we daar ook de volgende nacht blijven.

We moesten wel zelf ons ontbijt regelen, maar met wat kleine pannenkoekjes, een kopje koffie voor Renee en gratis Chinese thee in een plaatselijk theehuisje en nog even wat ananas op de markt ben je dan voor 1 dollar samen klaar.

We regelen in de stromende regen (poncho’s!!) een rondtocht achterop 2 bromfietsen met twee goed Engels sprekende gidsen.  We rijden eerst naar het op 1 na grootste klooster van Myanmar en zien daar het lunchen van de monniken. Het is weer alsof je in de dierentuin naar het voederen van de dieren kijkt. Een Thaise groep toeristen houden elkaars hand vast terwijl de voorman alle 500 monniken een donatie van 1000 kyat geeft in hun bedelpotje.  Ook staat er een groep jongelui uit Zuid Korea te fotograferen.

We rijden verder naar de hoogste stupa van Myanmar en bezoeken meerdere pagodes, een begrafenis, de ‘snake temple’ (prinses met blijkbaar minder goed karma gereïncarneerd in een reusachtige bijna 6m lange en 30cm brede python) en ook een 60m lange liggende Boeddha.

We drinken koffie en praten veel over het Boeddhisme met haar leefregels, 2x in je leven in het klooster gaan, een goed karma proberen te bereiken door goed te leven, te doneren (aan monniken en pagodes, of wanneer dit niet mogelijk is in ieder geval aan het welzijn van je familie bijdragen).

Inmiddels zijn we vandaag teruggevlogen naar Bangkok en wachten nu op onze nachtbus en boot naar Koh Tao voor onze laatste twee weken aan het strand.

Terugkijkend op 4 weken Myanmar komen we tot de volgende unieke culturele hoogtepunten:

-       Overal Boeddhistische pagodes (tempels) en kloosters, want dit land bestaat voor 89% uit Boeddhisten, die allemaal 2x in hun leven een periode in het klooster de Boeddhistische principes leren. De belangrijkste pagodes hebben een paar haren of een tand van Boeddha bewaard binnen hun stupa.

-       Overal vriendelijke mensen en een veilig gevoel. De leefregels van het Boeddhisme zorgen voor een lage criminaliteit, want anders zou je wel eens kunnen reïncarneren als dier i.p.v. het nirwana bereiken.

-       Overal theehuisjes waar vrijwel alleen maar mannen zitten op vaak lage plastic stoeltjes. Gratis Chinese thee en veel snacks worden daar genuttigd in afwachting van een klusje of gewoon om te socialiseren.

-       Het voedsel is verrassend mild en dus niet ‘spicy’ zoals in veel andere Aziatische landen. De pepers worden wel vaak als extra schaaltje bij de curries geserveerd.  Veel schotels zijn erg vet.

-       Bijna alle vrouwen en enkele mannen hebben hun gezicht ingesmeerd met thanaka (traditionele make-up bestaande uit het extract van een houtsoort die je overal op de markt kunt kopen).

-       Alle mannen dragen Longi’s (een lap stof dat als een omslagrok wordt gedragen

-       Veel mensen kauwen op betelnoten/bladeren en spugen de rode smurrie overal op de grond (vooral bij de theehuisjes vind je een rood gekleurd pallet op de grond)

-       Volgepakt transport met riksja’s, tuctucs, pickuptruckbusjes, paard en wagen, motortaxi’s, volgepakte stads- en streekbussen (zie foto's)en sterk schommelende treinen.

-       Geld wisselen op de blackmarket waar je tot 25% meer krijgt in Yangon mits knisperende nieuwe 100 dollar biljetten worden gebruikt.

-       In alle steden zie je al steeds meer ATM’s, internetcafés en ook verrassend veel Wi-Fi in hostels of bij restaurants. Ook de mobiele telefonie doet snel zijn intrede.

-       Rechts rijdend verkeer met het stuur in de auto’s en bussen gevaarlijk aan de rechterkant, veelvuldig toeterend

1. Sander H.:
    11 augustus 2013
    Mooie samenvatting.
    Veel plezier komende twee strandweken!

groetjes,
    Sander
  2. Marleen Vrouwes:
    12 augustus 2013
    Hi there, net terug uit Frankrijk waar we 15 dagen geen WIFI hadden, dat kan dus ook anno 2013! Veel plezier op Koh Tao, was er vorige zomer twee weken, is super! Cheap en super scubadiving, moet je doen! Sil
  3. Ronald:
    15 augustus 2013
    Nog even relaxen! Bedankt voor het delen van jullie reisverslag.