Verslag 7: Inle Lake, 5 augustus 2013

5 augustus 2013 - Pathein, Myanmar

Fietsen en boottochten. Vissers peddelen met hun benen om hun handen vrij te houden om het visnet uit te zetten, 1080 vervallen en begroeide stupa’s in Inthein Vilage: we zijn bij het Inle Lake aangekomen.

Na een prachtige busreis van 8 uur vanaf Bagan zijn we in Nyaung Shwe aangekomen. De prijzen voor de hostels zijn vanaf 20 dollar en we kiezen voor Inle Inn met een ruime kamer, wifi en inside bathroom ($26,-).

We fietsen een stukje rond het meer en proeven 4 verschillende wijnen in het wijnhuis Red Mountain Estate.  Dat was weer even genieten. We spreken met Sebastiaan en Anne af om de volgende dag een rondtocht te maken over het meer.

Dat geschiedt in een lange platte motorboot waarin voor ons vier stoelen zijn neergezet, met zwemvest, kussentjes en paraplu.  Via een enkele kilometers lang kanaal bereiken we het meer. We zien daar de unieke vissers die staand op de voorkant van hun bootje hun peddel tussen been en romp klemmen en heen en weer bewegen om zodoende beide handen vrij te houden voor het visnet. Alle vissers bewegen zich op deze wijze voort over het meer.  Andere bootjes vervoeren de producten van het land en vooral veel tomaten die op de drijvende eilandjes worden gekweekt.

Alle huizen zijn paalwoningen. We varen naar de markt waar zo een 100 bootjes liggen en waarbij de lange toegangssteiger bezaaid is met souvenirshops.  Op de echte markt zien we veel klederdracht van verschillende stammen. We drinken een kopje koffie en varen daarna naar een weverij, zilversmid, sigarenmakerij, botenmakerij, paraplumakerij, enz.  We bezoeken een grote pagode met vergulde boeddha’s en lunchen en route.  Daarna bezoeken we een Boeddha klooster, bekend om zijn springende katten, maar helaas waren de monniken afwezig en werd er dus niet gesprongen.  Na ruim 8 uur waren we weer terug in het hostel.

De dag erna fietsen we naar Hotwater Spring en fietsen door een klein dorpje bij het meer. Op maandag gaan we opnieuw met Anne en Sebastiaan het meer op en nu rechtstreeks naar Inthein. Daarvoor varen we eerst 60 minuten over het meer en daarna nog 20 minuten over een door het land slingerende rivier met kleine sluisjes (watervalletjes)daarin die moeiteloos door de platte lange motorboot genomen worden.  In Inthein drinken we koffie en kopen wat souvenirs en de route naar de pagode die omringt wordt door 1080 oude, vaak vervallen en door planten begroeide stupa’s. Het doet wat aan Angkor Wat in Cambodja denken. We klimmen nog door naar een uitkijkpunt en maken foto’s ’s van de omgeving. ’s Middags nemen we afscheid van Anne en Sebastiaan die doorreizen naar het zuiden van Myanmar. Wij hebben er inmiddels ook ruim 3 weken op zitten en zullen a.s. zondag vanuit Yangon naar Bangkok vliegen en mogelijk een zonnig eilandje opzoeken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anfred:
    5 augustus 2013
    Wat een gave foto's
  2. Ronald:
    5 augustus 2013
    Wat weer een mooie reis en prachtige foto's! Straks maar weer een paar uitkiezen om te vergroten. Wij zijn vrijdag teruggekomen uit Frankrijk. Was ook heerlijk, maar geen stupa gezien. Hans, niet te veel "sweat and sour" eten, want daar krijg je echt last van ;-)
    Hier in Nederland ook een hoop sweat overigens, het is nl al een paar dagen erg heet. Maar we zullen net als jullie binnenkort ook wel weer een paraplu nodig hebben...
    Pa is hier gisteren geweest en we hebben hem verslag 1 t/m 6 meegegeven in groot lettertype. Ideaal en hij vindt het hartstikke leuk om te lezen. Heel veel plezier voor de rest van de reis en vergeet niet om een beetje uit te rusten. Groetjes, José en Ronald