Verslag 6, Bagan, 31 juli 2013

31 juli 2013 - Inle Lake, Myanmar

Een 14 uur durende boottocht met de slow boat van Mandalay naar Bagan met fotoshoots bij de dorpjes onderweg en veel kooplui aan boord.  Op te kleine fietsen 3 dagen in het beroemde Bagan langs de pagodes, Boeddhabeelden en stupa’s met lekke band en al.

Op zondag 28 juli vertrekt de slowboat om 5.35u vanaf de pier in Mandalay. We delen de taxi met twee Amerikanen en vinden een prima plastic stoel op het overkapte bovendek.  Er zijn ongeveer 30 toeristen en 40 locals aan boord.  We varen over de Ayeyarwady Rivier eerst langs allemaal stupa’s en vervolgens onder twee bruggen door richting Bagan. Onderweg stoppen we ongeveer 10x bij verschillende dorpjes of gewoon aan de oever van de rivier.  Handelswaar wordt in- en uitgeladen en veel locals proberen vruchten, rijst en andere producten te slijten aan de bootreizigers.

Na 14 uur varen komen we ’s avonds na acht uur aan in Nyaung U waar alle toeristen uitstappen. De Amerikaan ontpopt zich wederom als een goede handelaar en met zijn vieren gaan we in de taxi naar ons hotel.  We eten voor het eerst weer pizza.

De drie dagen daarna huren we een fiets en fietsen de eerste dag richting Oud Bagan en bezichtigen de vele pagodes en stupa’s onderweg. Bovenop een Pagode hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving.  In de pagodes zien we vaak een kruispunt met vier Boeddha beelden namelijk 1 in elke windrichting.  Daarnaast vallen de vele fresco’s op waarmee de binnenkant van de pagodes bekleed zijn.  Op de tweede dag blijven we in Nyaung U en bezoeken de grote en geheel vergulde Schwesigon Paya en de markt. Op de derde dag fietsen we meer de Centrale Vlakte met veel hoge pagodes met prachtige uitzichten en fresco’s. Bij een oud klooster krijg ik twee lekke banden die in het nabije dorpje gerepareerd worden.  We zien een oud vrouwtje katoen spinnen tot draad en een grote sigaar roken. We kopen twee buskaartjes want op 1 augustus vertrekken we naar Inle Lake. We kunnen geen Boe of Ddha meer zien..

1. Mieke:
    31 juli 2013
    Hoi Hans en Renee, wat leuk om jullie ervaringen in het prachtige Birma/Myanmar te lezen en te zien. Het is net of ik in mijn eigen foto-album zit te bladeren. Heerlijk om op deze manier weer herinneringen op te halen aan een geweldige reis. Ik zie dat jullie ook in het Motherland Inn 2 hebben gelogeerd. Volgens mij hebben jullie wel veel meer regen dan wij hadden zeg. De Circle Line, Mandalay, U Bein Bridge, Bagan: allemaal zo herkenbaar. Volgens mij zijn jullie heerlijk aan het genieten. Heel veel plezier aan het Inle Lake. Dat vonden wij ook geweldig! Al dat leven op en aan de rand van het meer. Geweldig. Geniet nog een paar weken en ik zal jullie blijven volgen. XXX Mieke
  2. Tieme platje:
    2 augustus 2013
    Leuke foto's. Leuk om jullie vanmorgen op skype te hebben. Veel plezier daar aan het meer
  3. Anfred:
    2 augustus 2013
    Ziet er weer super uit zeg, heerlijk genieten nog daar.