Reisverslag Sumatra 2014 nr.4 Toba Meer en Bukittinggi

8 augustus 2014 - Bukittinggi, Indonesië

Met de scooter zijn we vanaf het hostel in Noordelijke richting op Samosir Island vertrokken en onze eerste stop was het plaatsje Ambarita.  Daar hebben we de batakhuizen met de stenen stoelen bezocht welke laatste gebruikt werden bij de rechtspraak. Na nog wat graven bezocht te hebben en meerdere malen op de foto genomen te zijn met de Indonesische vakantievierders kwamen we terecht in het museum van Simanindo waar we ook een dansvoorstelling hebben bijgewoond met locale muziek op een site met oude batakhuizen.  Daarna terug naar Tomok (autoferry) met een bezoek aan het graf van koning Sidabatu.  De laatste dagen hebben we in Tuk Tuk vooral genoten van lezen, fraai weer en lekker eten. Ook het praten met medereizigers, waaronder een Frans stel van onze leeftijd, en ook het skypen met de ouders van Renee behoorde tot de dagelijkse rituelen.  Op 6 augustus hebben we om 17.00 uur de boot naar Parapat genomen. Daarvandaan vertrok om 22.00 uur de bus naar Bukittinggi een vreselijke tocht die bijna 16 uur duurde.  Links en rechts van Renee werd de kotszak regelmatig gehanteerd en de stoelen waren net iets te kort om je hoofd lekker te rusten te leggen.  Tijdens de reis kwamen we wel door prachtig landschap met oerwouden, reisvelden en kleine dorpjes.  In het op 970m hoge Bukittinggi vonden we onderdak in het Orchid Hotel (8 euro per nacht incl. ontbijt voor 2 personen). Een stadwandeling bracht ons via Fort de Kock (dit keer niet met Cé-O-Cé-Ka) en  de dierentuin bij de markt en de  de klokkentoren.  Daarna gingen we in het Panoramapark via de  Japanse Grotten (opslag munitie en wapens in 2e WO) naar de 120m diepe Syanok Canyon. Beneden zijn we in de Canyon de brug overgestoken en daarna omhoog naar het plaatsje Koto Kadang gelopen dat bekent staat om zijn zilversmeedwerk. De bemo bracht ons daarna voor 30 cent p.p. de ruim 6km weer terug naar Bukittinggi.

1. Tieme platje:
    8 augustus 2014
    allemaal bekende plekken...het lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan!We genieten met jullie mee.Liefs Mam en Pap