Verslag 10 Ecuador: Riobamba, Cuenca en Guayaquil

24 augustus 2011 - Puerto Ayora, Ecuador

In Riobamba hebben we alleen gewandeld door het centrum van de stad met enkele parken, veel klederdracht en een lokale markt. We zouden daar een treinticket gekocht hebben via Alaussi naar Devils Nose, maar daarin heeft de Lonely Planet ons verkeerd geïnformeerd, want die kaartjes moet je in Alaussi zelf kopen. ’s Avonds in een restaurant gegeten waar we met de Syrische eigenaar gesproken hebben die al 17 jaar geleden geëmigreerd is en met wie we de laatste ontwikkelingen in het Midden Oosten besproken hebben (Tripoli in Lybie bijna bevrijd, Syrie volkenmoord door eigen bewind).

De bustocht naar Cuenca ging over 3400m hoge bergpassen met diepe dalen en nog steeds hoge bergen boven ons uit tornend. Cuenca is een fraai stadje met prachtige herenhuizen aan de rivier, een zeer grote kathedraal, mooie straatjes met kasseien en huisjes met balkonnetjes. In onze hostel was ook een keuken, een dakterras en een livingroom met tv. Op zondag waren alle winkels en reisbureautjes en veel eettentjes gesloten en daarom hebben we langs de fraaie herenhuizen gelopen die langs de rivier liggen. Op de 2e dag hebben we langs de winkeltjes en kerkjes en pleintjes geslenterd en onderweg gechilld in drie parkjes. ’s Avonds vonden we een eettentje waar je voor 1,50 dollar soep en kip met rijst kreeg en voor nog eens 1,50 dollar een joekel van een fruitsalade met twee bolletjes ijs, waar we met zijn tweeën van konden eten.

De volgende dag zijn we met de bus naar Guayaquil vertrokken waar we een nieuwe bril voor Renee hebben besteld die we na twee weken Galapagos hopen op te halen. Via enkele winkelstraten kwamen we aan de voet van Las Penas terecht, een heuvel met allemaal gekleurde huisjes en op de top een vuurtoren. Via goed bewaakte trappen klommen we ruim 400 treden omhoog door deze prachtig gerenoveerde woonwijk. Bij de vuurtoren en het kerkje hadden we een prachtig uitzicht over de gehele stad  met haar Rio Guayas en bruggen, met haar vliegveld en busterminal en met haar prachtige boulevard. Vanaf Las Penas zuidwaarts ligt een in de rivier langs de oever aangelegde brede boulevard c.q. park met allerlei voorzieningen daarin zoals bioscoop, cultureel centrum, speeltuinen, vijvers, beelden, boten, uitkijktorens, winkelcentrum, eettentjes, enz.  We konden zo bijna 3km over die boulevard teruglopen naar ons te dure hotel Manso.

Netbook en natuurlijke selectie

In Cuenca een prima hostel met WIFI en daar o.a. Skype contact gehad met Tieme en Reinie, Annemarie, Stefan en Silvester.  Ook de ontwikkelingen in  Libië via de Nederlands nieuwsuitzendingen kunnen volgen op mijn netbook. Tevens  via Telegraaf.nl de laatste eredivisiedoelpunten gezien en een minder fraaie update over de beurskoersen (AEX op 275!). Ook staat er een gadget met de dollarkoers (1.439) op mijn bureaublad en heb ik geld kunnen overmaken van mijn bankrekening naar mijn ING rekening omdat mijn telefoon in Ecuador en Colombia niet werkt en ik dus geen SMS met code kan ontvangen voor mijn ING overschrijvingen. Galapagos bestudeerd aan de hand van de website galapagos.org  het weerbericht bekeken en ’s avonds in bed de laatste film uit de serie “Die Hard” bekeken. ’s Morgens had ik al twee afleveringen van Darwin’s reizen met de Beagle bekeken op uitzendinggemist.nl, zodat ik weer bij ben in zaken als natuurlijke selectie door seksuele voorkeur en survival of the fittest.  Is een moderne backpacker met een netbook  ook een vorm van natuurlijke selectie om 8,5 maand te overleven in Zuid Amerika? Hopelijk hebben ze op Galapagos ook Wifi!

1. Ap te Winkel:
    27 augustus 2011
    Hallo Hans en Renee,
    Ik geniet van jullie verslagen en foto's. Het is boeiend om jullie ervaringen te volgen en het roept sterk het verlangen op ook nog een keer zo iets te ondernemen. Onze reis naar Ghana ligt nog maar 5 maand achter ons maar het lijkt al veel langer. Ik merk aan het laatste verslag wel dat jij (Hans)er nog steeds een intensief ritme op na houdt. Tjeetje, wat jij allemaal in 24 uur kunt stoppen.

Wij zijn inmiddels weer twee weken aan het werk. Afgelopen week introductie gehad. Aanstaande dinsdag een gesprek met Bob over de tennisopleiding. Er zijn veel aanmeldingen;we hebben inmiddels een groep van 13 nieuwe cursisten, waarvan 8 externen met zeer goede speelsterkte. De overeenkomst met CV sport wordt deze week getekend en de tennishal is inmiddels overgegaan in handen van de gemeente en heeft het verpacht aan TMG die nu het beheer doen. Maar ik zal je niet teveel lastig vallen met werkzaken.
    Ik hoop dat jullie reis voorspoedig blijft verlopen zodat jullie volop kunnen genieten.

Met hartelijke groeten, vanuit een herfstig Nederland,
    Ap te Winkel
  2. Marit:
    18 september 2011
    Lieve twee, wat een verhalen. Ecuador was heel herkenbaar!! Vandaag jullie verslag gelezen over de paspoorten, het zou je gebeuren!! Gelukkig is dit jullie nog bespaard gebleven, houden zo!! Peru moet toch weel heel anders zijn en zo te horen genieten jullie hier ook weer met volle teugen!
    Hier alles kits. Laatste nieuws van hier Sanne vertrekt echt 23 oktober!
    Dikke zoen van hier Marit