Verslag 11 Ecuador: Galapagos eilanden

3 september 2011 - Puerto Ayora, Ecuador

Woensdag 24 augustus: Ons vliegtuig naar de Galapagos Eilanden had een uur vertraging maar door het extra uur tijdsverschil hebben we dat weer “terugverdiend”. Op het eiland Baltra hebben we gezamenlijke bus genomen naar het kanaal en dat met een pondje overgestoken om vervolgens een bus te nemen naar het stadje Porto Ayora. Daar een te duur hotel afgewezen (stond anders in de Lonely Planet) en uiteindelijk de goedkoopste kamer gevonden in het basement van Sir Francis Drake Hotel ($20,-) en dat is heel redelijk voor de Galapagos. Renee is niet zo blij met de koude douche maar we hebben wel een lekker balkon dat uitkijkt op de hoofdstraat en waar we dus ontbijten en lezen.  We zijn ongeveer 8 reisbureautjes langsgelopen om een cruise te boeken en hebben uiteindelijk een cruise genomen van 5 dagen a $650 p.p.  Tel daarbij op de $275 vliegticket en $ 110 entreegeld voor het Nationaal Park Galapagos, en dan weet je dat dit niet het goedkoopste onderdeel van onze trip is. Echter andere reizigers waren bijna 400 dollar kwijt voor de vliegreis en 800 dollar voor de cruise, dus wat dat betreft hebben we weer prima geshopt.

Donderdag 25 augustus hebben we een wandeling gemaakt nadat we eerst een watertaxi hadden genomen. We zijn naar Los Grietas gewandeld langs enkele zoutmeertje en daar heb ik gesnorkeld in het half brakke water. Het water was extreem helder en ik heb voor het eerst mijn nieuwe maandlenzen in gehad. Daarna aan het strand gezeten en daar ook nog gesnorkeld. Niet zoveel vissoorten kunnen waarnemen (ongeveer 10).  V.w.b. de vogels hebben we drie Darwin vinkjes kunnen afvinken, maar ook een lepelaar en ander gevogelte. De kip smaakte er niet minder om.

Vrijdag 26 augustus hebben we twee mountainbikes gehuurd en zijn we op zoek gegaan naar de reuzenschildpadden.  Na zo een 20 km zagen we ineens twee joekels over het pad naar ons toe wandelen. Toen ze ons zagen gingen ze door de knieën en wanneer je nog dichter bij komt trekken zo onder een luid gesis hun kop en poten onder hun reuzenschild, precies zoals Darwin het in zijn “reis met de Beagle” heeft beschreven.  In totaal kwamen we 8 van deze herbivoren tegen. Renee heeft de bus teruggenomen en ik ben de heuvel weer helemaal afgefietst.  Het Skypen gaat hier niet zo lekker op Galapagos. De internetverbinding is hier net zo langzaam als die schildpadden.

Zaterdag 27 augustus lekker gelezen en een korte wandeling gemaakt naar een meertje en op de pier gekeken naar de bootjes, zwarte hagedissen en rode krabben. Leuk om dan een filmpje met drie “wilde” dieren te schieten in 1 beeld. Darwin schreef al dat het opvallend was dat de dieren hier geen aangeboren angst kende voor mensen. Hij kon de vogels gewoon met zijn handen oppakken!

Zondag 27 augustus begint onze cruise van 5 dagen (4 nachten) en die zal ik beschrijven in het volgende verslag. De foto’s van de cruise staan inmiddels op de twee extra fotoalbums van Galapagos.

1. Anfred:
    3 september 2011
    Hoi hoi, nu zitten jullie op de cruise. Vandaag hier ook een superdag. Tegen de 30 graden en de Airborne hier in Oosterbeek, dus druk maar oooo zo gezellig.
    Mijn laptopje nog in de maak dus nog even niet skypen. Jullie weer heel veel genieten/plezier en tot horens maar weer. Gr Anfred
  2. Oskam fam.:
    4 september 2011
    Wouw, erg mooie foto's......wat een top reis tot nu toe. Rusten jullie ook nog een beetje uit? Net als een vorige reactie....lijkt wel of de dag daar langer duurt als 24 uur. Je maakt wel veel mee in een korte tijd. Geniet er lekker verder van en we wachten de volgende mooie verhalen en foto's weer af. Groeten uit een nat Ede, 1 mooie dag en het is weer regen... Yannick Fleur Marian Harold