Verslag 16: Huaraz en de trip naar Chavin de Huant

29 september 2011 - Nazca, Peru

Niet voor iedereen geldt all-inclusive!!!  Het zal je maar gebeuren, met een groep van 13 man 3 uur rijden in een busje naar het beginpunt van de Santa Cruz trekking en dan is er door de reisbureautjes wel een kok en muilezeldrijver geregeld, maar geen gids! Die is verplicht in het Nationale Park en dus kon men onverrichter zaken terug naar Huaraz. De meesten kregen niet eens hun geld terug en dus werd aangifte gedaan bij de toeristenpolitie.  Dus blijkbaar is, in tegenstelling tot wat ik in verslag 15 schreef, niet altijd alles vanzelfsprekend inclusief! Het betrof hier de groep die in het zelfde busje naar boven was gebracht als waar wij weer mee terugreden naar Huaraz. We kwamen een aantal van hun de volgende dag tegen in Huaraz. Ze hadden van de kok geld gekregen om hun taxi terug naar Huaraz te betalen.

Niet de Inca’s zijn hier de oudste bewoners van Peru, maar de Chavin cultuur gaat zelfs terug tot 1300-800 voor Christus.  De ruïnes van Chavin zijn daarvan de beroemde overblijfselen uit die tijd, een van de bezienswaardigheden voor de toeristen die in Huaraz zijn neergestreken.

Na de Santa Cruz trekking van 4 dagen hebben we eerst een dagje rust genomen, lekker in de zon op ons dakterras en nog even het lokale museum bezocht en een wandeling door het stadje gemaakt. De volgende dag (zondag 25 september) hebben we met een busje een tour gemaakt naar het museum en de opgravingen in Chavin. Onderweg zijn we gestopt bij een fraai bergmeertje (foto-stop) en vervolgens gingen we op het hoogste punt (4350m) door een tunnel om aldus aan de andere kant van de bergketen te komen. Na een tocht van ruim 3 uur en ruim 100 km hebben we eerst gelucht (grote beefsteak) en vervolgens het plaatselijke museum bezocht met veel overblijfselen van de Chavin cultuur zoals schelphorens, stenen koppen en de beroemde Tello Obelisk (genoemd naar de archeoloog) waarop zowel een manlijke als op de achterkant een vrouwelijke hiëroglief van een krokodil met daarnaast allerlei symbolen.. Bij de ingang van de opgraving Chavin zelf begon het te regenen en onmiddellijk waren de verkopers bereid om dunne plastic regenjasjes te verkopen. Bij deze opgraving ging het om een religieuze ontmoetingsplek, met een grote vierkante Plaza met meerdere toegangstrappen en een uitgekiend drainagesysteem net als in de rest van het gehele complex. Daarnaast was er een ronde Plaza en binnen de tempel zelf was een waar labyrint aan stenen gangen met nissen en kleine open ruimte. Die waren bestemd voor allerlei religieuze bezigheden van de hoogwaardigheidsbekleders.  Ook zijn er een groot aantal stenen gevonden met hiërogliefen daarop (o.a. mensenlichamen met slangenharen en ook andere dieren zoals de hagedis, condor en poema spelen een belangrijke rol in hun cultuur. Daarbij werd ook gebruik gemaakt van geestverruimende middelen om zo tot een soepelere transformatie te komen.

Lima

Maandag was een rustdag, lekker in het zonnetje op het dakterras en ’s avonds hebben we de nachtbus genomen naar Lima, de hoofdstad van  Peru met ruim 8 miljoen inwoners. Daar kwamen we ’s morgens om 6 uur (met wat geluk in het centrum) aan en hebben een taxi genomen  naar een hostel in het oude deel van de stad. Dat bleek een appartement met vier slaapkamers op de 15e verdieping van een 17 verdiepingen hoog flatgebouw aan een drukke achtbaansweg. Na een ontbijtje hebben we de gehele ochtend in het oude centrum gelopen met achtereenvolgens Iglesio de Las Nazarenes en Santuario de Santa Rosa de Lima en het Convento de Santa Domingo. We hebben over de boulevard langs de Rio Rimac gelopen, een foto gemaakt van een met glas overdekte winkelpassage, om vervolgens aan te komen op het Plaza de Armas met haar Palacio de Gobierno, Cathedral de Lima en het Palacio Municipal. Lima valt op door haar fraai gekleurde huizen met veel overstekende galerijen. Via het treinstation en het Parque de la Muralla zijn we bij het Convento de San Fransisco aangekomen en  daarna hebben we aan het Plaza Simon Bolivar het Congreso de la Republica bezocht. We hebben alle musea links laten liggen en zijn vervolgens over de winkelpromenade naar het Plaza San Martin gewandeld welk plein weer fraai omzoomd werd door fraai gestucte gebouwen.  Daarna hebben we de bus genomen naar het 6km verderop aan de kust gelegen wijk Miraflores. De steile kust bleek een ideale plek voor paraglyding en golfsurfen links en recht van de pier in zee. Op de terugweg hebben we een nieuw scheerapparaat gekocht (Philips, er is geen betere) omdat de oude het had begeven. Daarna weer terug 15 hoog op het balkon van ons hostel genoten van de namiddag zon en het uitzicht op Lima. Onder het balkon telde ik  75 autobussen/busjes op de 4 busbanen van de achtbaans Avenida Tacna!! Erg busy dus. Lima is ons erg meegevallen. We vonden het een fraaie stad. Op 28 september hebben we ’s morgens de bus naar Ica genomen.

1. Jos van Bree:
    30 september 2011
    Prachtige kleurrijke foto's. Goed te volgen en mee te beleven reisverslag.
    Welke minder aangename dingen je ook meemaakt, je houdt er altijd een mooi verhaal van over.

groet en een moooi vervolg
    van de reis

Jos
  2. Anfred:
    4 oktober 2011
    hoi hoi, ik heb skype weer. Kan alleen kletsen de webcam is defect. Mijn skypenaam is anfred.dehnen1

Tot snel horens maar weer en jullie weer helemaal verder genieten!!!!

Groetjes van Anfred