Verslag 17: Huacachina en Arequipa

5 oktober 2011 - Arequipa, Peru

Paspoort laten liggen in hotelkamer……. skiën van 400 meter hoge zanddduinen………1000 meter afdalen in Colca Canyon…………….een berg beklimmen van 5825 meter hoog…………..... Je leest het weer in de reisverhalen van Jip en Janneke (lees Hans en Renee).

Bij het inchecken van de bus van Lima naar Ica moesten we (gelukkig) onze paspoorten laten zien.  Hans kon zich die ochtend geen paspoort herinneren en inderdaad had hij hem het hostel laten liggen. Hans dus snel terug met de taxi, de bedden waren al afgeruimd, maar goed verstopt onder het matras vond hij zijn paspoort en andere pasjes en 100 soles (27 euro) terug.

In Ica hebben we de taxi naar het idyllische Huacachina genomen. De taxi ging over een grote zandduin heen en daar beneden lag plotseling een oase met een meertje, palmbomen, hostels en restaurantjes.  We hebben daar heerlijk 4 dagen gechilled in de heerlijke zon (32 graden met verfrissend windje).  Na lang zoeken vond Hans een fraaie kamer met prima matras en een balkon met uitzicht over het meertje (+gratis Wifi van de buren) en bovendien op een plek waar ’s avonds altijd life muziek gemaakt werd op bijv. de trommels, gitaar, jongleren, enz. door allemaal lokale hippies die ook sierraden maakten en uitstalden.  De topattractie in Huacachina is een ritje met een buggy door de woestijn, waarbij je tevens kunt sandboarden (staand, zittend of zoals Renee op de buik). Sommige duinen waren best hoog en steil, waardoor ook Hans uiteindelijk voor de buikschuivers koos. Elke middag van 16.00-18.00u trokken de buggies met de toeristen de woestijn in. Op zondag 2 oktober heeft Hans het stadje Ica en haar museum bezocht en de kaartjes voor de nachtbus (met ligbed) naar Arequipa (11 uur reizen) gekocht.

In Arequipa een prima hostel (posada Kuraka) gevonden met opnieuw een heerlijk dakterras met uitzicht over de stad en op de drie besneeuwde vulkaantoppen van rond de 6000m (Misti, Chachani en Pichu Pichu). Het is hier elke dag 22 graden, strak blauw en een verfrissend windje dus genieten. Arequipa wordt wel de “witte stad” genoemd omdat men hier vooral heeft gebouwd met wit vulkanisch gesteente. Door diverse aardbevingen is er weinig hoogbouw. Arequipa heeft een prachtige oude stad die is uitgeroepen tot Unesco World Heritage Site.  Vooral het oude klooster Monasterio Santa Catelina, gesticht in 1580 en pas voor het publiek open in 1970 na een uitgebreide restauratie, is een toeristische trekpleister. Het is als het ware een ommuurd stadje binnen de stad Arequipa zelf, met meerdere kloostertuinen, keukens, eetzalen, woonhuisjes en straatjes met pleinen, een tuin en begraafplaats en natuurlijk een prachtige kerk met veel prachtig gerestaureerde schilderijen.  We hebben daar bijna 3 uur in rondgelopen en mooie kleurrijke foto’s kunnen nemen van de in terracotta en blauw gekleurde gebouwen.  In Arequipa  bieden de tientallen reisbureautjes verschillende trips aan zoals, 1-, 2-, of 3 daagse tocht naar Colca Canyon, beklimming van de vulkanen, mountainbiken van de vulkanen naar beneden, wildwaterrafting, Cotahuasi Canyon tochten, tochten naar Cuzco en Nasca, enz.  Renee en ik gaan woensdag 5 oktober een driedaagse trekking maken in Colca Canyon. We worden ’s morgens  tussen 3 uur en 3.30 uur (!) opgehaald met een busje, gaan over een pas van ruim 4800 meter en vervolgens condors bekijken, ruim 1000m naar beneden afdalen, overnachten, door allerlei dorpjes lopen, weer overnachten bij een oase, en op de 3e dag weer uit de canyon omhoog en terug naar Arequipa.  Hans wil daarna de vulkaan Misti beklimmen (5825m)  met eerst een overnachting op 4300 meter.  Na het sandboarden in Huacachina worden nu de klimschoenen dus weer ondergebonden.

1. Marleen Vrouwes:
    5 oktober 2011
    Had wel wat aktiefoto's van Hans op de sandboard verwacht, of is jouw shutterspeed daar te traag voor? Jij als ervaren skieer die alleen door je oudste broer in de schaduw gezet kan worden op skigebied!!! Maar die oase lijkt mij óók wel wat, die temperatuur zeker óók. Groeten and have fun, and live life to the max!
  2. Henny:
    5 oktober 2011
    om jaloers op te worden ,wat mooi is het daar.
    De stresmomenten moet je dan maar wegdenken.
    Het lijkt me wel vermoeiend om zoveel indrukken te verwerken.Genieten maar want hier blijft het malaise.
    Mensen worden bang gemaakt en de herfst in aantocht!!!!
    Groeten Henny