Verslag 18:Arequipa met 3 daagse Colca Canyon tour

8 oktober 2011 - Arequipa, Peru

's Nachts om 2.45u opstaan, 3 uur in een busje en daarna 1000 meter afdalen in Colca Canyon…………….de volgende ochtend om 7u opstaan en na 4 uurtjes wandelen in een oase terechtkomen………………de 3e dag om 4.45u opstaan en 1000m uit de canyon omhoog klimmen…………………degene die denken dat onze sabattical  rustig vakantievieren is, die moeten onderstaand verhaal toch maar eens even lezen.

Drie daagse “relaxte’’ trekking in Colca Canyon (40 euro p.p.)

Na het sandboarden in Huacachina worden nu de klimschoenen dus weer ondergebonden, alhoewel Renee met haar 2 skistokken (Nordic Walking?) toch een hoog wintersportgehalte blijft uitstralen. We stonden ’s morgens om 02.45u op en konden gelukkig slapen in het royale Mercedesbusje dat over een pas van ruim 4800 meter reed. In Chivay hebben we om 7u ontbeten en daarna zijn we naar Cruz del Condor vertrokken om condors te zien vliegen. We hebben er eentje zien zitten en twee op afstand zien vliegen. Daarna vlak voor Cabanaconde ruim 1000m naar beneden afgedaald, over een rivier heen en weer iets omhoog naar het dorpje San Juan de Chucco, waar de vier hostels (campings) de belangrijkste bedrijvigheid bleek te zijn.  We sliepen in kleine huisjes waarin alleen een bed stond, maar er was wel een gezamenlijke warme douche. Daar hebben we om 14u geluncht en om 19u warm gegeten en geyahtzeed. Het schooltje aldaar kende slechts 1 leraar en 3 leerlingen.

Op de 2e dag zijn we om 7uur opgestaan en  liepen we eerst omhoog naar twee dorpjes en daar hebben we een klein museum bezocht, met een uitleg in het Engels over de plaatselijke gebruiken v.w.b. voeding, kleding, enz.  Daarna afgedaald naar Sancalle Oasis, inderdaad een soort oase (zie foto’s) maar dan met vier zwembaden bij prachtige hostels.  Ook daar waren we weer aan het einde van de ochtend, waardoor we de gehele middag bij het zwembad op een ligstoel in de zon hebben kunnen lezen en babbelen met andere travellers.

De 3e dag was de zwaarste dag want we stonden om 4.45u op en begonnen om 5u uit de canyon ruim 1000 meter omhoog te lopen. Halverwege de zware klim vroeg ik Renee het volgende:  “Had jij vroeger gedacht dat je als 50 plusser ’s morgens vroeg om kwart voor vijf op zou staan om daarna voor je plezier 1000 meter uit een canyon omhoog te klimmen terwijl je je eigen rugzak moet dragen? Of had je verwacht op die leeftijd een mutsje voor een kleinkind te breien, of misschien een borduurwerkje voor haar slaapkamer aan de wand?”  Renee had haar ademhaling niet op tijd op orde om daarop een antwoord te geven. Ze kwam overigens met mij als eerste boven en liet de jongelui (studenten) ver achter zich en 1 studente ging zelfs op een muilezel het steile pad omhoog.   Daarna zijn we met zijn allen (Charlotte, Alicia, Christof en de gids Edde) naar Cabanaconde gewandeld om aldaar te ontbijten.  De bus bracht ons daarna naar een warmwaterbad, maar daarvoor konden we op een prachtig uitzichtpunt foto’s maken van de terrasakkers. Na de lunch (buffet) in Chivay ging de reis terug richting Arequipa met drie foto-stops op het hoogste punt (4800m met uitzicht over de vele vulkanen en 6000m hoge bergtoppen) en daarna twee keer op een hoogvlakte om de drie soorten lama’s te zien (alpaca’s, lama’s en vicuna’s).  Ik ben er inmiddels als bioloog ook achter gekomen dat die allemaal familie zijn van de kamelen.  Om 17u waren we weer terug en hebben genoten van de prachtige zonsondergang die de vulkaan Misti (5825m) geheel rood deed kleuren (foto).  Die Misti hoopt Hans a.s. zondag te beklimmen.

1. Tieme platje:
    8 oktober 2011
    weer een geweldig verhaal. Heb vandaag in Groningen detailkaarten van Argentinië en Chili gekocht om jullie nog beter te kunnen volgen. Keep moving and smiling.
  2. Henk:
    9 oktober 2011
    Hallo Hans en Rene, erg leuk om jullie reisverslagen te lezen en zo een beetje jullie reis te volgen! Ik begrijp dat je Rene aardig in conditie houdt....de competitie
    begint weer voor je er erg in hebt..:-)
    Overigens is het borduren enz voor kleinkinderen ook best leuk.....! Heel veel plezier en liefs uit Ede! Ps: een uitgebreid diner voor ca €2,40 zou ons ook wel lijken
  3. Hille Wijnen:
    11 oktober 2011
    Ha Renee en Hans,
    Geweldig om die verslagen te lezen. Maar ja zelf reizen is leuker.
    Renee Hier alles okee. De introductie was erg geslaagd en het team draait goed. Ik zie dat jij volop in conditie bent. Houden zo!
    Geniet ervan! Ik volg jullie blog.

Groet,

Hille
  4. Sharon Demeulemeester:
    22 mei 2012
    Hallo,

Zouden jullie me kunnen laten weten met welke firma jullie die driedaagse hebben ondernomen?

Vriendelijke groeten,
    Sharon