Verslag 4: Mandalay, 22 juli 2013

22 juli 2013 - Mandalay, Myanmar

Met de nachtbus (9 uurtjes) in Mandalay aangekomen, de oude hoofdstad met een reusachtig koninklijk paleis, 35 graden overdag, geen regen en gelukkig airco op de kamer en zelfs Wifi  .Veel gefietst, veel monniken, lekker eten en veel nieuwe foto’s

Op 18 juli ging ’s avonds om 21u de nachtbus naar Mandalay met slechts 1 tussenstop in een chaotisch busstation dus goed het busnummer in de gaten houden (zoals we later van een medereiziger hoorden!  Met de taxi naar ET Hotel en het enige ET aan dit hotel is misschien de wat groengekleurde muren op de kamers.  Wel lekker Wifi dus even Telegraaf.nl, hotmail,com en  wageningsegolfclub.nl langslopen.  Na het ontbijt twee fietsen gehuurd, de fietstour van de Lonely Planet afgelegd en de stad verkend met haar vele pagodes het koninklijk paleis dat geheel ommuurd is, een vierkant van wel 2 bij 2 kilometer  en omringd door een 200 meter brede gracht.

Op 20 juli hebben we met twee Franstalige Belgen Frederique en David een taxirondrit gemaakt door de omgeving van Mandalay met o.a. een pagode Mahamuni Paya, waarbij het Budabeeld steeds meer verguld raakt door al het goudblad dat men als offer brengt,  In een klooster voelen we ons net in de dierentuin want het is voedingstijd voor de monniken die in twee rijen van honderden monniken op hun beurt wachten om met hun zelf meegebrachte potje de eetzaal te betreden.  We beklimmen de bijna 400 treden naar Sagaing Hill met haar pagode en bezoeken de oude koningssteden Amarapura en Inwa. We lunchen eerst en nemen het bootje naar de overkant waar we in Inwa lopen (i.p.v. met de paard en wagen) de oude stupa’s en het teakhoutklooster bezoeken. ’s Avonds eindigen we bij de U Bein’s Bridge, de langste houten voetbrug (1150 meter) van de wereld.

Op 21 juli wederom een fiets gehuurd en door Mandalay gefietst met bezoekjes aan pagodes, twee houten kloosters en fraai houtsnijwerk, een modern klooster met kranten lezende monniken. We eindigen met de beklimming van Mandalay Hill en dat idee hadden op deze ”Volle Maan” vrije dag nog duizenden andere bezoekers.  Met 35 graden is het hier snikheet en daarom vertrekken we morgen naar het bergstation Pyin Oo Lwin dat op 1000 meter hoogte ongetwijfeld een milder klimaat heeft.

1. Tieme platje:
    22 juli 2013
    Fijn dat jullie even op skype kwamen! Genieten van jullie avonturen. Goed te horen, dat jullie het gevoel hebben, dat het veilig is
  2. Anfred:
    25 juli 2013
    Zo dat klinkt allemaal helemaal top. Eindelijk jullie reisverslagen gelezen. Jullie nog veel genieten daar.